Arany középút

A crossoverek, az elektromos és hibrid autók boomja mellett a felső középkategóriában azért maradt még hely a családbarát kétliteres dízel kombik számára. Összehasonlító tesztünkben a BMW 520d Touringnak a Škoda Superb Combi és a VW Passat ellen kell helytállnia.

Bmw 520d xDrive: 197 LE, 400 Nm, 0–100 km/h: 7,7 s, csomagtartó 570–1700 l, indulóár 27 019 000 Ft

Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: 193 LE, 400 Nm, 0–100 km/h: 7,8 s, csomagtartó 690–1920 l, indulóár 18 606 430 Ft

VW Passat 2.0 TDI 4motion: 193 LE, 400 Nm, 0–100 km/h: 7,6 s, csomagtartó 690–1920 l, indulóár 20 816 230 Ft

A  dízel mint személyautó motor meglepően túlélőképes. Minden előrejelzéssel és világvége-forgatókönyvvel ellentétben még mindig számolni kell vele, legalábbis az európai piacon. Példák? Tavaly csaknem félmillió új dízelautót helyeztek forgalomba Németországban, alig valamivel kevesebbet, mint villamosított autóból, beleértve a tisztán elektromosok mellett a plug-ineket és a full hibrideket is, amelyekből összesen valamivel több mint 500 000 kapott rendszámot.

Miután alaposan kipróbáltuk tesztünk három alanyát, ki merjük jelenteni, hogy nem nehéz továbbra is hinni a dízelmotor jövőjében. Hiszen a gázolajos motor gazdaságos, klímabarát és praktikus, vagyis kellemes hajtásmód, ezért nem áll rosszul a versenyben. Ráadásul a kifinomult kipufogógáz-kezelésnek köszönhetően viszonylag kevés szennyező anyagot bocsát ki a légkörbe. Legalábbis akkor, ha olyan kifinomult a kezelőrendszer, mint amilyen az 520d Touringban, a Superb TDI Combiban és a Passat TDI Variantban teljesíti feladatát.

Nos, akkor kezdjük végre az össz-kerékhajtású kombik tesztelését! Mivel a Škoda és a VW piacpolitikájának egyik sajátossága, hogy legerősebb modelljeiket kizárólag összkerékhajtással kínálják, ezért a BMW is xDrive-ként száll versenybe.

Takaréklángon

Az 5-ös sorozatban a B47-es motorcsaládba tartozó kétliteres dízel teljesítménye 145 kW, avagy 197 lóerő, és a motort 48 V-os elektromos rendszerű indítómotor-generátor is támogatja. A Škodában és a Volkswagenben egy-egy kétliteres, négyhengeres EA288 evo motor dolgozik, egyformán 193 lóerős kivitelben.

A VW-csoportos kombik könnyűfém ötvözetből készült motorja nagyon visszafogott zaj és rezgés tekintetében – bár a BMW-dízel egy árnyalattal még jobb náluk –, emellett alacsony a fogyasztásuk és jó menetteljesítményt kínálnak. Tesztünkben hat liter körüli fogyasztást mértünk, a Škoda néhány tizeddel több gázolajat kívánt. Ez egyaránt vonatkozik a teljes teszt átlagára, valamint az öko-, az ingázó- és a sportos fogyasztásra is. Az 520d motorja gyakorlatilag ugyanilyen takarékos. 

Ez jó ajánlólevél a BMW hajtásrendszerének, hiszen az 5-ös Touring majdnem 400 kilóval többet nyom, mint a viszonylag karcsú Superb és Passat. Vagy úgy is fogalmazhatunk, hogy a 48 V-os hálózat és a villanymotor nélkül a BMW valószínűleg nem teljesítene ilyen jól.

A tesztfogyasztás azonban csak egy adat. A való élet azt bizonyítja, hogy nagyon rá kell taposni a gázra, hogy hat liter feletti átlagfogyasztást érjünk el. A mindennapi helyzetek túlnyomó többségében akár sokkal takarékosabban is lehet vezetni. A könnyű lábú sofőrök könnyen eljárnak alig öt literrel! Ezek szenzációs adatok, hiszen nem takarékos kisautókról van szó, hanem teljes értékű, akár öt személyt is befogadó, 500 kg-nál jóval nagyobb hasznos terhelhetőségű és 200 km/h feletti sebességre képes, kéttonnás kombikról.

A BMW-ben a B47-es dízel dolgozik

Természetesen mindhárom motorja megfelel a jelenlegi Euro 6e szabványnak. Ha pedig a CO2-kibocsátás érdekelne valakit a tesztfogyasztás alapján, ez kilométerenként 160 g körül van – ez az érték nemrég még a kisautók közé tartozott volna. A környezetvédelemhez az is hozzátartozik, hogy mindhárom kombi az EU-ban készül. A BMW Dingolfingban, a Škoda és a VW Pozsonyban, vagyis csak egy-egy rövid szállítási útvonalra az európai vásárlóktól.

Jól mennek

Az a kérdés, mi a helyzet a menetteljesítményekkel? Kevés panaszra lehet okuk még az elkényeztetettebb kortársaknak is. Ez az 520d-re is igaz, még akkor is, ha az 5-ös sorozat teljesítményskálájának alsó végén helyezkedik el. De 7,7 másodperces 100 km/órára gyorsulásával és a 218 km/órás végsebességével nem nevezhetjük alulmotorizáltnak.

A Superbben és a Passatban a gyakorlatilag azonos teljesítményt mégis kicsit meggyőzőbbnek érezzük, ami az elvárásoknak is betudható. Mindkét konszerntestvér, a 2.0 TDI 4×4 és a 2.0 TDI 4Motion, sorozatuk csúcsdízelmodelljei. És nem lassabbak a BMW-nél, sőt, épp ellenkezőleg! Már 80 km/óra táján elhúznak, és a végsebességük is magasabb, 230 km/óra (Škoda) és 232 km/óra (VW).

Nem mintha ez a kombik mindennapi használata során nagy szerepet játszana. Ott inkább más tulajdonságok kerülnek előtérbe. Például az, mennyi helyet kínál az autó az utasoknak és a csomagoknak – és ebből a szempontból a Superb és a Passat nehezen verhető. Az 520d Touring ugyan néhány centiméterrel hosszabb, és így nyilván nem szenvedhet helyhiánytól, de a Superb Combi és a Passat befogadóképességével nem igazán tud lépést tartani. Utóbbiakba átalakítás után akár 1920 liter is belefér, szemben a BMW 1700 literével.

A változtatható rakodópadló éppúgy feláras, mint a szállítási csomag

Mindhárom kombi csomagtere jól használható, bár egyik rakodófelülete sem teljesen sík. A BMW három, külön-külön előrehajtható háttámlarésszel büszkélkedhet, míg a konkurencia háttámlái csak kettőbe osztottak, középen síalagúttal. Amit szintén szóvá kell tennünk, hogy az 5-ösnél eltörölték a külön nyitható hátsó ablakot. Ez nemcsak különösen praktikus, de meglehetősen extravagáns részlete volt a BMW kombiknak és SUV-oknak – és az volt az első, E34-es sorozatú 5-ös Touring, azaz 1991 óta.

Adaptív futóművel

Dingolfingban nem spóroltak a futóművön. A tesztautó az adaptív Professional felfüggesztést kapta, amely az adaptív lengéscsillapítók mellett az Integral Active összkerékkormányzást is tartalmazza, amely akár 2,5 fokkal is elfordítja a hátsó kerekeket. Az 520d rugózása kényelmes, és még akkor is az, ha a My Mode érintőképernyőn a Sport üzemmódot választjuk.

Ennek ellenére a Superb és a Passat ebben is jobb valamivel. A különbség kicsi, de a tesztcsapat a kátyús-aszfaltfoltos utakon való közös autózás után egyöntetűen megállapította. Rugózási kényelem szempontjából a Škoda az első, a VW a második és a BMW a harmadik. Kis terheléssel és kis sebességgel haladva azonban némileg más a kép. A BMW ilyenkor finomabban rugózik, míg a két elsőkerék-hajtású modell egy kicsit feszesebbnek mutatja magát. Ennek ellenére mindhárom kombi kimondottan kényelmes, mindkét üléssorban nagyon jó elhelyezés gondoskodik arról, hogy az utasok jól érezzék magukat. A BMW és a VW extraként kapható első ülései különösen jó minőségűek, a Škodáé viszont szériafelszereltségként kínál masszázsfunkciót.

A Passat kényelmes és kiváló minőségű, de a kezelhetőségében akad néhány gyenge pont

Hátul a térkínálat és az üléskomfort tekintetében meglepően csekélyek a különbségek. A Škodában a fejtámlák az oldalaik előrehajtásával átalakíthatók úgy, hogy jobban támasszák az alvó utas fejét, és az utasok egy kényelmes takaróba burkolózhatnak, ami szintén a családi csomag része. A márkára jellemző Simply Clever-ötletek egyike a VW‑be is bekerült, mégpedig az esernyő a vezető ajtajába.

A BMW féke a legjobb

A tesztcsapat ez utóbbit használhatta volna, amikor megpihent, miközben átautózott a Sváb-Alpokon. A kanyargós útvonalon a legjobb helynek mégis a kormánykerék mögötti ülés bizonyult a szitáló esőben és az egy számjegyű pluszhőmérsékletben. Úgy meg különösen, hogy az autók dinamikai tulajdonságainak a felfedezése volt a feladat.

32,9 méter, ennyi kell a BMW-nek ahhoz, hogy 100 km/óráról megálljon. A VW-nek két és fél méterrel többre van szüksége (35,4 méter). Vagyis amikor a BMW már áll, a Passat még 25 km/órával gurul.

Ennek során megerősödött bennünk az, ami már más összehasonlító tesztek során is nyilvánvalóvá vált. Vezethetőségi szempontból a jelenlegi 5-ös sorozat elveszítette hagyományos vezető pozícióját az üzleti szedánok osztályában. És ez nemcsak a Mercedes E-osztályhoz képest igaz, hanem ebben a tesztben is! Kanyarokban a Passat és a Superb agilisabbnak és agresszívabbnak tűnik, mint a súlyos 5-ös sorozat, amely a kanyarokban is a felső kategóriás tekintélyének megtartására koncentrál, ami azonban nem előnyös a vezetési élmény szempontjából.

69 dB(A) a zajszint a VW Passat belső terében 130 km/h sebességnél. A BMW 520d-ben csak 66 dB(A), ami a decibelskála logaritmikussága miatt azt jelenti, hogy a hang-energia feleannyi, mint a Passatban.

Ez a hatás részben a kormányzásának köszönhető, amiből hiányzik a spontaneitás és a határozottság. Lehet az a gond, hogy a hátsókerék-kormányzás elhomályosítja némileg a vonalvezetés pontosságát kanyarban. A témában a VW a legjobb. Ha akarjuk, élénken söpör a kanyarokban, észrevehető alulkormányzottság nélkül, szinte megingathatatlan semlegességgel. Illetve az utóbbit csak majdnem, mert a tesztpályán végzett dinamikus vezetési gyakorlatok azt mutatták, hogy gyors tempó melletti hirtelen kormányelfordításokra a hátulja hajlamos egyértelmű kilendülésekkel válaszolni.

1960 kga BMW 520d tömege, amivel pontosan 192 kilóval nehezebb, mint a Škoda Superb és a VW Passat, amelyek 1768 kilós tömegükkel viszonylag könnyűnek számítanak.

A két másik kombi messze áll ettől a fajta könnyedségtől. Esetükben az elektronikus segédrendszerek egyértelműen korábban avatkoznak be. Amit a BMW mindenképp jobban tud a két versenytársánál, az a fékezés. Hideg és meleg fékkel egyaránt egy-két méterrel rövidebb úton áll meg 100 km/óráról. Ugyanakkor a fékpedál érzete nem olyan jó benne, mert a nyomáspont nem határozott.

Nem polgári árazás

Ezzel elérkeztünk egy másik fejezethez, amelyben a BMW szintén elvesztette vezető pozícióját, ez pedig a kezelhetőség. Bár az 5-ös sorozatban még mindig megtalálható a forgó-nyomógombos vezérlés egy változata, annak menüje már nem olyan áttekinthető, mint a korábbié volt. Legalábbis nem sokkal áttekinthetőbb, mint a konkurenseké. Mit lehet még mondani a kombikról? Kedves olvasóink már tudják, hogy az ilyen formátumú autók árai olyan árrégiókat értek el, amelyekre a középszintű jelző már nem érvényes.

Egyedül a Škoda képez kivételt. A Superb a legerősebb dízellel és összkerékhajtással már 18 606 430 forinttól kapható. Ezzel a Passat és az 520d nem tud lépést tartani. Az összehasonlító tesztet így végül az a Škoda nyeri meg, amit a tulajdonságokban is csak éppenhogy sikerült megelőznie a BMW-nek.

TípusBMW  520d xDrive Touring M SportpaketŠkoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 SelectionVW Passat Variant  2.0 TDI 4Motion R-Line

Kezdőár Ft25 034 00015 099 00018 196 390
Kezdőár adott motorral és
felszereltséggel Ft
29 316 40018 606 43022 476 120
Tesztautó ára euró88 70062 72073 530

Összegzés
Az 520d sem menetdinamikájával, sem hajtásláncának képességeivel nem tud érvényesülni VW-konszern-től érkező vetélytársaival szemben. A Superb a legkiegyensúlyozottabb és a legjobb az ár-érték aránya, és meglepően jobb a majdnem azonos Passatnál. Éljenzés és taps jár neki!

Kapcsolódó cikkek