Lando Norris húsz körön keresztül játszott a nézők idegeivel a vasárnapi Magyar Nagydíjon, csípős rádióüzenetekben vitatkozott a csapatával, hogy átadja-e a vezető pozíciót a csapattársának. Végül – a verseny utolsó előtti körében – megtette, ezzel Oscar Piastrit élete első F1-es sikeréhez, a McLarent pedig közel három év után az első kettős győzelemhez segítette. Hogy közben mi játszódott le a csapatfőnök, Andrea Stella fejében, az olasz szakember a verseny után elmondta a Hungaroringen.
Szöveg: Simon István Képek: Csatlós Norbert
A McLaren ezt megelőzően legutóbb 2021-ben aratott kettős diadalt Monzában, akkor Daniel Ricciardo és Lando Norris jóvoltából. Ezúttal a wokingi gárda fiatal, de pokoli gyors ausztrálja, Oscar Piastri és a csapatnál immár „szenior pilótává” vált Lando Norris között dőlt el a győzelem sorsa. A rajttól kezdve végig vezető McLareneket Max Verstappen (Red Bull), Lewis Hamilton (Mercedes) és bizonyos mértékig Charles Leclerc (Ferrari) is fenyegette. A McLaren csapatvezetője ezért úgy döntött, hogy az akkor második helyen haladó, vagyis a véderő szerepét betöltő Norrisszal leköveti a második kerékcseréjére korán bejelentkező Mercedest és a Ferrarit. Norris második cseréjét a 70 körös verseny 45. körében, míg a vezető Piastriét a 47. körben végezték el, ezek után egyszerre Norris találta magát az élen. Innentől kezdve a leintésig egymást követték a nézői fülnek szórakoztató, de a csapat számára idegőrlő rádiós üzenetváltások.
„Minden oldallal kommunikálni kell, ami egy versenyzőben benne van. Jól ismerem Landót ahhoz, hogy tudjam: kettős énje van, az egyik az önző versenyző, a másik a csapatjátékos. Ez a két elem ma tökéletesen ötvöződött, és végül megvalósította azt, ami a csapat, Oscar (Piastri) és Lando számára helyes volt” – mondta Andrea Stella a McLaren gumiszerelő kamionjában tartott, rögtönzött sajtótájékoztatóján.

„Mutassanak egy versenyzőt, aki nem ugyanezt tette volna”
„Lando ízig-vérig autóversenyző. Mondjanak nekem egy versenyzőt, aki nem ugyanezt tette volna (ellenkezés nélkül lemond a győzelemről – a szerk.) Ha belegondolok, sok nevet említhetnék, akik nem adták volna át a helyüket a 70., utolsó körig, de én ebben az esetben nagyon aggódnék, ha Lando nem bizonyította volna be, hogy vérbeli versenyző. Ez az a felfogás, amire szükség van ahhoz, hogy keményen csatázzon Max Verstappennel, Lewis Hamiltonnal vagy a többiekkel.
„Szórakoztató a különféle eshetőségekről beszélni, de végül oda lyukadunk ki, hogy minden a mi versenyfelfogásunk szerint történt” – tette hozzá. „Egy ilyen forró nyári napon, amilyen a mai volt itt a Hungaroringen, két dolgon úszhatott volna el a győzelem. Először is nem akartuk túl korán kihívni kerékcserére a versenyzőket, a gumik ugyanis erőteljesen koptak a forró aszfalton. El akartuk kerülni, hogy kifogyjunk a használható gumikból, mert mi van, ha úgy alakul a helyzet, hogy a végén szükségünk van (új abroncsokra) Verstappennel szemben? Épp ezért annyira ki akartuk tolni a második kerékcsere időpontját, amennyire csak lehetséges. A másik, hogy bármikor adódhat probléma egy kerékcsere során, ezért arra törekedtünk, hogy legalább 3 másodperces előnyünk legyen. Ilyenkor hirtelen minden felelősség a kerékcserét végző csapat nyakába szakad, amit én mindenképpen el akartam kerülni. Azt akartam, hogy az én felelősségem legyen a verseny és a pilóták menedzselése, a kerékcserét végző szerelőknek pedig csak a saját dolgukkal kelljen foglalkozni.”
Ha a kerékcsere során az egyik kerékanya nem kapott volna rá a menetre, vagy bármi más probléma adódott volna, és ennek következtében az egyik Mercedes vagy Ferrari elénk került volna. A Hungaroringen ugyanis rendkívül nagy szerepe van a pályán elfoglalt pozíciónak.

Nem minden pályán a leggyorsabb a McLaren
„Tudom, hogy önök, a média és a tévénézők szeretik az ilyen csapatsorrendes sztorikat, de ez számunkra a versenykultúra része. Ezért fordítunk olyan sok energiát a csapat belső kultúrájára, az értékekre és a gondolkodásmód fejlesztésére. Ha ott akarunk lenni a bajnokság sűrűjében, a McLarennek tudnia kell kezelni az ilyen helyzeteket.”
„Nálunk mindig a csapat érdeke az első. Ha valaki ezen a téren hibázik, az nem lehet a McLaren F1-es csapatának tagja. Ez ilyen egyszerű, ez az alapelv” – hangsúlyozta Stella.
Andrea Stella emlékeztetett arra is, hogy a McLaren – a Red Bull-lal, a Ferrarival és az Aston Martinnal ellentétben – nem hozott magával komoly fejlesztéseket Mogyoródra. „Ha fel akarjuk gyorsítani a Red Bull utolérésének folyamatát, akkor tovább kell fejleszteni az autót. Ez a cél a mai kettős győzelem után sem változott” – mondta a McLaren csapatvezetője.
