Így megy az elektromos hölgyautóból faragott méregzsák
Versenypályán és közúton próbáltuk az új Abarth 500e-t.
Sok mindenből próbáltak már sportos autót faragni az unalmas kompakttól kezdve a hétüléses egyterűn keresztül a terepjáróig, de arra alig vetemedett autógyár, amit a Fiat elkövetett legutóbb. Nemhogy egy leginkább hölgyek által kedvelt típust kezdett el tuningolni, hanem ráadásul egy tisztán elektromos autót, amiről az ellenzői máig váltig állítják, hogy azt sportossá tenni lehetetlen. A Fiat 500e alapjain az Abarth mégis belevágott a lehetetlenbe, és bár a próba alapján állítható, hogy akad, amin lehetne csiszolni, az eredmény mégis magával ragadó. És természetesen nem csupán a formai megoldások, és a hátborzongató (mű) motorhang miatt.
A kezdetek kezdete, a makett, amelyen már láthatóak a külső módosítások alapjai. Háttérben az egyedi, skorpiódíszes felni terve és a gondosan újrarajzolt Abarth feliratÉs ilyen a valóságban. A Fiat 500e-hez képest elöl teljesen új az orral egy darabot képező lökhárító. A leglátványosabb újdonság a benzines Abarthokét idéző szellőzőrács, amelynek két vége a skorpió ollóinak állását utánozza. Alatta ezüstre színezett szárny imitáció igyekszik még sportosabbá tenni az Abarth 500e megjelenésétAkinek a fent említett megkülönböztető jelek nem lennének elég feltűnők, annak segítségül ott az akár márkahirdetésnek is beváló hatalmas Abarth felirat, és felette a legendás emblémaTalán oldalról hasonlít leginkább a Fiat 500e-hez. Egyedi ismertető jel a küszöb és a méretes skorpió az ajtó mögött. Az Abarth változatból nem készül 3+1-esnek nevezett, a jobboldalon két oldalajtós kivitel. Kabrió viszont annál inkább, ahogy a képekről is kiderül. Minden karosszériaváltozat esetében, ahogy az 500e-nél is, az akkumulátor az első és a hátsó tengely között, a padló alatt található. Az Abart 500e csak a nagyobbik, 42 kWh-s akkut kapja. A Fiat 500e-énél nagyobb teljesítményű elektromotort az Abarthba is előre építették be, és az első kerekeket hajtjaHátul leginkább a diffúzor imitáció segít az Abart változat azonosításában. A padlólemez és az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű alapkonstrukciója egyezik a Fiat 500e-ével, amiből következően mind a tengelytáv, mind az első és a hátsó nyomtáv is nagyobb, mint a belső égésű motoros Abarthoké, az 595-é és a 695-é Nem akármilyen skorpió díszeleg az Abarth 500e oldalán. Ez az elektromos átirat, keresztben a villámmalNaná, hogy a felni is egyedi, és ha megnézzük, hogyan hajlanak a küllők, hát pont úgy, mint a skorpió ollóinak külső része. Hiába, a design ötletekért az olaszoknak sosem kellett a szomszédba menniük. Ennek a felninek a mérete egyébként 18-as, a rajta lévő gumi méretjelzése: 205/40 R 18A külsejéhez hasonlóan az Abarth 500e belseje is az 500e-n alapul, de itt is egymást érik a finom, az eltérő rendeltetést szolgáló és hangsúlyozó részletekElsőnek mindjárt a kormány, amin nemcsak a jel és a felirat hangsúlyozza a hovatartozást, hanem az alul lapított forma, felül a középállás jelző és a megint csak a skorpió ollóira utaló egy-egy vastagítás tíz és két óránálEz azért nagyon adta magát. Mármint, hogy a pedálokon és a lábtámaszon is feltűnjön a skorpió. Pedálból természetesen csak kettőt nyomkodhat a vezető, hiszen az elektromos 500e-vel egyezően az Abart 500e-ben sincs sebességváltó, az elektromotor fordulatszámát lassító áttétel csökkenti a kívánt mértékre. Az áttételezés azonban a jobb gyorsulóképesség érdekében eltér a Fiat 500e-étőlAkár ugyanazok az ülések is lehetnének benne, mint a benzines Abarthokban, de nem azonosak velük. A lényeg, hogy jól tartanak kanyarban, amire szükség is van. A kárpitjuk AlcantaraLátványos a kék színű ülésbillentő heveder. Nem túl nagy résen lehet hátra becsusszanni, de ez a Fiat 500e-nél sincs másképpAhogy hátul a helykínálat sem nevezhető fejedelminek, de 3,6 méter hosszú törpe nem is hosszútávfutó túraautónak készültNaná, hogy az Abath erősebb, a Fiat 500e-nél. Az elektromotor teljesítményét 118 lóerőről 155 lóerőre, nyomatékát 220 Nm-ről 235-re emelték. De nem elégedtek meg ennyivel! A lassító áttételt 9,6-ról 10,2-re emelték, ami még tovább növeli a kerékre jutó nyomatékot, még tovább javítva ezzel a gyorsulási képességet. Az eredmény számokban is kimutatható, a 0-100 km/h közötti sprintidő 9-ről 7 másodpercre csökken. A nagyobb áttétel csökkenthetné a végsebességet, azonban a motor fordulatszámát 14 000/perc fölé növelték, így a végsebesség nem csökkent, hanem 150 km/h-ról 155 km/h-ra nőtt. Az Abarth 500e érzetre is jól gyorsul, gyorsabban kilő gázadásra, mint a benzines Abarth, 130 km/h körüli sebességnél azonban elfogy a lelkesedése, ott, ahol a benzines még mindig elemében vanAhhoz, hogy növelhessék a motor teljesítményét, növelni kellett az akkumulátor által leadható áramerősséget és teljesítményt is. Egyúttal a teljesítményelektronikát is módosították, sőt, a kábelezést is úgy alakították át, hogy csökkenjen az ellenállásaHárom üzemmód közül lehet választani. Turismo (túra) módban a teljesítmény 136 lóerőre, a nyomaték 220 Nm-re csökken, ami miatt a gyorsulási idő 8 másodpercre romlik. A csökkentett gázpedál-reakció és az egypedálos vezethetőség ellenben javítja a fogyasztást, ami amúgy nem túl fényes. Scorpion street módban a teljes teljesítmény és nyomaték rendelkezésre áll, a gázreakció is olyan, mint a villám, de még vezethetünk egy pedállal. Scorpion track, azaz pálya üzemmódban már nincs egypedálos vezetés, és minden a legsportosabb stílusra váltA két első ülés közötti könyöklő csúcsán elhelyezett konzol bal oldali, e-MODE feliratú kapcsolójával választhatjuk ki a kívánt üzemmódot a háromból Tényleg jól szól! És nem csak szívbemarkoló a hangja, hanem még hangos is! Annyira, hogy városban, hétköznapi használatban akár még zavaró is lehet, országúton, vagy hegyi szerpentinen kergetve a kis Abart 500e-t azonban felettébb inspiráló és lelkesítő. Még akkor is, ha tudjuk, hogy az egész mesterséges, és hangszórókból szól, mint az a képen is látszik. A hanghoz egyébként a benzinmotoros Abarth 695 morgása szolgáltatta a mintátA Fiat 500e-ben ugyanezeket a kezelőpaneleket találjuk. Az alsó a menetmód választó. Induláshoz, az automataváltós típusokhoz hasonlóan, csak meg kell nyomni a D gombot.Itt van elemében az Abarth 550e! A kanyargós országúton, vagy a kanyarokkal sűrűn telitűzdelt, egyenesekben nem kimondottan bővelkedő versenypályán. Gyorsan kanyarodik, a kormánya közvetlen és jól érezhető, és minden mozdítását olyan gyorsan és pontosan követi a kis méregzsák, mint egy gokart. Közben nem dülöngél, ha pedig fékezni kell, nagyon érezhetően és pontosan adagolható a fékerő. Tényleg öröm cikázni vele! Ami még érdekes, hogy bár feszes a futómű, mégis kényelmesebbnek érződik rossz úton, mint a Fiat 500e futóműve. Ez azonban nem véletlen, mert ahhoz is hozzányúltak.A jobb menetteljesítmények ára a nagyobb fogyasztás. A gyár hivatalosan is 17 kWh-s fogyasztást nevez meg, amit ha összevetünk a 42 kWh-s akkumulátor valóban használható, 37,3 kWh-s kapacitásával, bizony nem kapunk valami maratoni hatótávot. A gyári adat 265 km, a valóságos azonban, pláne, ha kihasználjuk a kis méregzsákban rejlő lehetőségeket azonban még rövidebb. A próbautunk tapasztalatai alapján Turismo üzemmódban, óvatos országúti és városi vezetéssel hozható a 250 km, de akkor hol marad az élmény?Kiegészítő műszereket varázsolhatunk a 27 centi átlójú érintőképernyőre, amelyeknek adatai jól jöhetnek. De stopperként is használhatjuk gyorsulásméréshez (Drag Race), és a motorhangot is ennek menüjében lehet ki- vagy bekapcsolni, mint ahogy minden más beállítást is elvégezniHa merül az akksi tölteni kell. Otthoni hálózati aljzatról 15 és egynegyed óra a 0-100 százalékos töltési idő, 11 kW-os váltóáramú töltőről 4 és egynegyed óra, míg villámtöltővel legkevesebb 35 percig tart a 80 százalékos szint elérése. A beépített egyenáramú töltő teljesítménye 85 kWEzért sem túraautó az Abarth 500e éppúgy, mint Fiat erededetije. Annyira kicsi a csomagtartó, hogy szinte a töltőkábel is képes lefelezni a befogadóképességétExtra képességei ellenére próbálták leszorítani az Abarth 500e árát, amit oly módon sikerült is elérni, hogy készül belőle olyan kivitel, ami olcsóbb, mint a legjobban felszerelt Fiat 500e. Ennek ellenére nem aprópénz, amit elkérnek érte, a külföldi árakból (43 ezer Euró) kiindulva nem valószínű, hogy 16-17 millió forintnál olcsóbban lehet majd hozzájutni. Pedig egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia, milyen vezetni egy ilyen sportosra hangolt elektromos méregzsákot.