Aktuális Autósport 2023. november 15.

A világ második legdrágább autója

Az RM Sotheby’s, az autós árverező cégek talán leghíresebbike  New Yorkban rekordáron árverezte el ezt a Ferrari 330 LM-et, a várt leütési árat nem érte el, de a kifizetett összeg így is rendkívüli.

Néhány héttel azelőtt, hogy az RM Sotheby’s elárverezte a versenyautót, az aukciósház megmutatta az első képeket a Ferrari 330 LM-ről. Ennek célja az volt, hogy izgalmat keltsen és felhívja a figyelmet az árverésre. Nem csoda, hiszen a meghirdetett ár nem nem volt aprópénz. Az árverező cég több mint 60 millió dollárra taksálta az autóértékét. Ezt nem adták meg a licitálók, de 51,7 millió dollár elég ahhoz, hogy rekord legyen. Ez a 330 LM a legdrágábban árverésen eladott Ferrari. A korábbi rekordot egy 250 GTO tartotta, amely 2019 augusztusában 48,6 millió dollárért cserélt gazdát.

A csillagászati összeg ellenére a Ferrari 330 LM nem minden idők legdrágább autója. A Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé 2022 óta tartja a csúcsot. A mindössze két példányban gyártott ezüstszínű Mercedes 135 millió euróért cserélt gazdát. 

Mi kerül ezen 51,7 millió dollárba? 

A 390 lóerős Ferrari 330 LM 280 km/órás sebességre képes. A Ferrari a versenyautónak a korszakra jellemző V12-es motort épített be Weber-karburátorokkal. A szívómotor négy literes lökettérfogattal rendelkezett. A veterán Ferrari négy sebességfokozatát kézzel kapcsolják. A versenyautó száraz tömege 950 kilogramm.

4 liter, 12 henger, Weber porlasztók, 390 lóerő, patika állapot

A belső tér egyszerű. Az ezüst váltókar és a barna fa kormánykerék az ikonikus Cavallino Rampante felirattal vonzza a tekintetet. A „Rosso Cina” színt a 7-es rajtszám emeli ki elöl, oldalt és hátul. A versenyautó ezt a színt viselte debütáló évében, 1962-ben.

A 330 LM Le Mans-ban

Az árverésre bocsátott jármű karosszériája hasonló a testvéréhez, a 250 GTO-hoz. A továbbfejlesztett Ferrari 330 LM/GTO volt az a név, amely alatt az autó 1962-ben Le Mans-ban versenyzett, és a „4 literes GTO” becenevet kapta. A 61 évvel ezelőtti versenyre a szervezők létrehoztak egy osztályt a négyliteres lökettérfogatú autók számára. A Ferrari a 3765-ös alvázszámú modellt 1962-ben a Nürburgringre küldte a LE Mans-i felkészülés gyanánt egy1000 kilométeres versenyre. A verseny sikerrel zárult a Nordschleifén, Willy Mairesse és Mike Parkes a második helyet szerezte meg.

A 24 órás verseny rajtja előtt a Ferrarinak az edzések tapasztalatait figyelembe véve átalakításokat végeztek az autón. Újra megnyitották a hűtőrács feletti háromszög alakú hűtőnyílásokat, amik a Nordschleifén zárva voltak. Le Mans hosszú egyenesei több hűtést igényeltek az erős V12-es motor számára. A Ferrari megváltoztatta a motorháztető domborulatát is. Bár volt esélye az autónak a győzelemre, Parkes és csapattársa, Lorenzo Bandini nem volt szerencsés a 24 órás versenyen. Az angol elvesztette uralmát 330 LM-je felett, és a Mulsanne kanyarban egy homokpadba temette a Ferrarit. 

Innen már nem sikerült kiásni a Ferrarit. A korabeli szabályok szerint a versenyzőnek senki sem segíthetett

A 330 LM számos díjat nyert. Ezek közé tartozott a Ferrari Club America Platinum Award és a „Best in Show” a Councours d’Elegance-on. Ez, és a teljesen dokumentált előélet indokolta a magas kikiáltási árat. Az Ferrari 38 évig volt az árverésre bocsátó tulajdonos, a cincinnati James Jaeger kezében. Ő a hírek szerint csak 500 ezer amerikai dollárt fizetett a Ferrarikért 1985-ben. James Jaeger előtt Fred Leydorf tizenegy évig volt a Ferrari tulajdonosa. Az egykori versenyautót 1974 augusztusában vásárolta, majd 1985-ben eladta.

Kapcsolódó cikkek