A német Tesla gyárban feltűnően sok a súlyos munkabaleset. A dolgozók nagy része jobb munkakörülményeket és több biztonságot követel, de egyelőre csak béremelésre kaptak ígéretet.
A Tesla azt tervezi, hogy még 2023 novemberében magasabb béreket fizet a grünheidei gyár dolgozóinak. Ezt az amerikai vállalat jelentette be. A Tesla már tavaly is kénytelen volt hat százalékkal emelni a béreket, de a szakszervezetek szerint a Gigafactory bérszínvonala még mindig az iparági átlag alatt van.
Az amerikai gyártó grünheidei üzemében történt balesetek magas száma miatt a közelmúltban több mint 1000 dolgozó követelt jobb és biztonságosabb munkakörülményeket a Gigafactoryban. Maga a Tesla tagadja a történteket. Az hangsúlyozták, hogy minden alkalmazott megfelelő munkavédelmi képzést kep, és hozzájutnak a szükséges munka- és védőruházathoz. “Számunkra a berlin-brandenburgi Gigafactory-nál a dolgozók egészségvédelme, és ezzel együtt a munkavédelem a legfontosabb prioritás” – hangsúlyozza a vállalat. Az IG Metall szakszervezet közlése szerint az éjszakai és a reggeli műszakban dolgozók a munkahelyi pólóikon elhelyezett matricákkal hívták fel a figyelmet a problémára. Az IG Metall a következő szlogent nyomtatta a matricákra: “Együtt a biztonságos és tisztességes munkáért a Teslánál”. Az IG Metall Berlin-Brandenburg-Szászország regionálisan illetékes kerülete is rendkívülinek ítéli meg a gyárban a munkaterhelést. A túl rövid ciklusidőket, a munkaerőhiányt és a túlzó termelési célok mind a dolgozókat terhelik. Emellett súlyos hiányosságok vannak az egészségvédelemben és a munkavédelemben, ami mintegy 30 százalékos betegszabadsághoz és magas számú munkahelyi balesethez vezet.
A politika is beleszól
“A Teslának meg kell szüntetnie a felmerülő problémákat, és átláthatóan kell kezelnie a közvádakat” – követeli Dietmar Woidke (SPD) brandenburgi miniszterelnök. “Már egy üzemi baleset túl sok” – mondta. A tartományi vezető nincs egyedül ezzel a véleményével.
A grünheidei üzemben az illetékes minisztérium rendszeres ellenőrzéseket tart. A gyár építése óta kéthetente rendszeresen ellenőrzi a telephelyet a német Állami Munkavédelmi, Fogyasztóvédelmi és Egészségügyi Hivatal (LAVG) munkavédelmi hatósága. A fogyasztóvédelmi minisztérium ezt elegendőnek tartja.
Égési sérülések és amputációk
Csak a berlini Tesla gigagyár megnyitását követő évben 247 alkalommal kellett mentőt vagy helikoptert hívni Grünheide-be. Ez derül ki a helyi hatóságok és a mentőszolgálat dokumentumainak értékeléséből, amelyek a Stern rendelkezésére állnak. Az alkalmazottak számára kivetítve ez körülbelül háromszor annyi hívást jelentene, mint az Audi ingolstadti gyárában. A német Tesla-gyárban jelenleg mintegy 11 000 ember dolgozik.
Ami feltűnő, az a balesetek súlyossága. Sósav okozta marásokról, égési sérülésekről és masszív zúzódásokról beszélnek. A beszámoló szerint egy 50 kilogrammos fadoboz több méter magasból esett valaki fejér. Egy dolgozó lába olvasztot alumíniummal került érintkezésbe és szenvedett égési sérülésekt. A tiszta alumínium 660,3 Celsius-fokon olvad meg. A sérülések listája olyan, mintha egy háborús övezetből érkezett volna. Még amputált végtagokról is beszélnek. A hatóságok azért rendelkeznek ilyen részletes információkkal, mert a munkahelyi balesetek akkor jelentendők, ha a munkavállaló legalább három napig munkaképtelen. Csak 2022 júniusa és novembere között a Tesla 190 ilyen balesetet jelentett a Stern cikke szerint.
“A munkahelyi balesetek ilyen gyakorisága nem normális” – mondja Dirk Schulze, az IG Metall Berlin/Brandenburg és Szászország kerületi vezetője. Szerinte ez sokszorosa annak, ami az autógyáraknál általában jellemző. “Engem leginkább az aggaszt, hogy egyszer valaki meg fog halni”.
Környezetvédelmi incidensek is gyakoriak
A Tesla gigagyára Grünheide hasonló gyakorisággal került a címlapokra súlyos környezetvédelmi incidensek miatt. A 2022 tavaszi megnyitása óta összesen 26 környezetvédelmi incidensről számoltak be. Erről a Stern, valamint a dpa hírügynökség is beszámolt. Mindkét médium a brandenburgi tartományi környezetvédelmi hivatal információira hivatkozik.
Az incidensek konkrétan tüzekkel vagy veszélyes anyagok, például gázolaj vagy festék kiömlésével kapcsolatosak. Emlékeztetőül: a Tesla gyár egy védett ivóvízgyűjtő terület közepén található, de a talajvíz minőségét maga is ellenőrizheti. A Leibniz Institute of Freshwater Ecology and Inland Fisheries ökoszisztémákért felelős vezetője, Martin Pusch alapvetően nagy kockázatot lát az ivóvízzel kapcsolatban “Az altalaj alacsony visszatartó képessége miatt nagy a kockázata annak, hogy az ivóvízellátás sérül”. A Tesla jelenleg bővíti az üzemet a grünheidei telephelyen.