Veterán 2025. január 24.

A szürke zóna

Hogyan kerül fólia egy veteránautóra? Pontosan ugyanúgy, ahogyan egy újra, a tulajdonos szeretné megóvni a fényezést, akár a teljes karosszérián, akár csak egy részén. A mai korszerű fóliák képesek rá, hogy akár a frissen fényezett állapotot évekre, sőt évtizedekre megőrizzék. A kérdés csak az, szabad-e ilyet tenni. Erkölcsileg és jogilag is.

Írta: Mihályi Csaba, Fotók: Szabó-Jilek Ádám

Az autófóliázás nem új keletű dolog, hiszen külföldön a taxikat már évtizedek óta fóliázzák, sőt ma már veteránkorba érett raliautóknál is előszeretettel használták ezt a módszert. Valójában tehát a fóliázás nem összeegyeztethetetlen dolog a veteránautózással.

Testvérlapunkkal, az autóMAGAZIN-nal bukkantunk egy fóliára, amely több veterános kollégánk érdeklődését is felkeltette. Egy olyan, mindössze 0,2 milliméter vastag átlátszó fóliáról van szó, ami az autó színét nem változtatja meg, viszont évekig, akár évtizedekig képes megőrizni a friss fényezés látványát, úgy, hogy egyetlen mosási karc sem látszik az autón. De még a kisebb kavicsfelverődéseket is képes elviselni. Erről egy teszt során mi magunk is meggyőződhettünk, amikor a lefóliázott karosszériaelemnek drótkefével estünk neki. Az összekarcolt felületű fólia egy kis napoztatás – amit ki lehet váltani bármilyen hőfúvással – után visszanyerte eredeti, karcmentes állapotát. Nem árulunk tovább zsákbamacskát, a Llumar cég fóliájáról van szó, amit az amerikai hadsereg sivatagban állomásozó helikoptereinek rotorjára fejlesztettek ki, kifejezetten azért, hogy a kisebb homokszórással felérő sivatagi viharnak ellenálljanak.

Jól hangzik a dolog, nem? Kiszely Máté, a Llumar fóliákat forgalmazó cég értékesítési vezetője ezt még egy történettel fejeli meg: „Miután az egyik ügyfelünk új Alfa Romeóját lefóliáztuk, az első útja egy Alfa-találkozóra vezetett, ahol többen megállapították, milyen jó fej, hogy a találkozó előtt felpolírozta az autóját. Pedig nem polírozta, csak a fólia volt rajta.“

A fóliát sablon alapján vágják ki, utána helyezik fel

Mielőtt azonban tovább örömködnénk, hogy megtaláltuk a fényezés megóvásának Szent Grálját, válaszoljuk meg a bevezetőben feltett kérdést. Szabad-e egy veteránautót fóliázni? És először maradjunk az erkölcsi kérdésnél. A veteránoknál szeretjük (én különösen imádom) ha minden olyan, mint az eredeti. Sőt, a muzeális minősítésnél kifejezetten előírás, hogy az autó csak olyan színű lehet, amit a gyártáskori adatlapja vagy a gépen elhelyezett adattábla determinál, illetve amilyen színben az adott típust a gyártási időszakában fényezték.

Na igen, de tudjuk azt is, hogy egyetlen veteránkorba érkező Ferrarinak sem volt eredetileg olyan csillogó és hibátlan piros a fényezése, mint manapság. Egész egyszerűen azért, mert a XXI. században jobb minőségű festéket gyártanak. Ha pedig a festék lehet jobb minőségű, akkor miért ne lehetne ezt egy fóliával fokozni? Egyáltalán, mennyire látszik egy ilyen Llumar fólia?

Telepítéskor gondoskodni kell a fólia megfelelő nyújtásáról

„Laikus számára nem észrevehető, sőt, ha az élek szépen vissza vannak hajtva, akkor nehezen észrevehető. Azt mondanám, hogy semmiképpen sem rontja az autó összképét. Viszont szakavatott szem ki tudja szúrni, hogy fóliázva van a karosszéria.“

A kérdést úgy is fel lehet tenni, hogyha a veterán autómat szeretném utcai közlekedésre használni, netán egy olyan veterán találkozón/versenyen részt venni, amin ha csak egy rövid szakaszon is, de murván kell menni, akkor miért ne védhetném meg a karosszériát vagy annak egy részét fóliával?

„Van lehetőség arra is, hogy ne a teljes karosszériát fóliázzuk le. A visszapillantó tükrökre van is egy olyan kavicsfelverődés elleni védelem, amit csak arra a részre ragasztunk, amit a kavics elér. Karosszériaelemnél nem javasolnám, hogy csak egy részét fóliázzák le, mert előbb-utóbb a fólia és fólia nélküli rész el fog ütni egymástól. Nagyon vékony a pereme a fóliának, de ott azért megállhat a kosz. Olyan előfordult már, hogy a homlokfalat, a gépháztetőt és az A oszlopot fóliáztuk, itt az A oszlopon ért véget a fólia, az nem olyan szembetűnő.“

A telepítőfolyadékot maradéktalanul el kell távolítani

Na de akkor nézzük a kérdés másik felét. Lehet-e fóliázni egy OT-rendszámos autót, jogilag? Vagyis, hogy ha egyébként minden tekintetben megfelel az autó az OT előírásainak, csak éppen védőfólia van rajta, akkor átmegy-e a vizsgán. Ezt a kérdést tettük fel Berezvai Gábor független muzeálisjármű-szakértőnek. „A kérdésre nem lehet igennel, vagy nemmel válaszolni, minden esetben az egyedi járművet kell vizsgálni – mondta. – Amennyiben egy autónál igazolható műszaki dokumentációval, hogy az eredeti műszaki megoldásokat mutatja fel a gépkocsi, vagyis ebben az esetben volt védőfólia az eredeti autón, akkor elfogadható a vizsgán, ha ezt nem tudja igazolni a tulajdonos, akkor nem. A muzeális járműszakértőnek nincs lehetősége mérlegelni, hogy de nem is látszik, vagy hogy ettől szebb az autó, őt a törvény rendelkezése és a szabályzat részletes leírása kötelezi.“

A telepítést vizes oldat segíti

Hát ez nem túl jó hír, hiszen viszonylag kevés olyan autó létezik, amit már a gyárban fóliával láttak el. És innentől egy kicsit bele is futunk a szürke zónába. Úgyhogy csak nagyon halkan merem feltenni a kérdést, hogy mi van abban az esetben, ha a muzeális minősítés után fóliázom le az autót?

„A muzeális minősítés kérelmezésekor a tulajdonos kijelenti, hogy a jogszabálynak eleget téve muzeális jellegének megfelelően használja az autót. Ha ezt valaki megszegi és a minősítő szerv tudomására jut hitelt érdemlően bizonyítva az átalakítás, akkor berendelheti az autót és abban az esetben, ha nem eredeti műszaki megoldásokat talál, vissza is vonhatja a minősítést.“

Tételezzük fel, hogy az embernek csak jóakarói vannak, senki sem jelenti fel, de öt év múlva, a következő OT vizsgára mindenképpen le kell szedni a fóliát. Jóval hamarabb, mint az indokolt volna.

„Három év garanciát vállalunk a fóliára, de az a tapasztalatom, hogy ha szakszerűen van feltéve, akkor több mint tíz évet is kibír – veszi vissza a szót Kiszely Máté. – Nemrég járt nálunk egy autó, amire Amerikában 18 évvel ezelőtt rakták fel a fóliát, és csak azért kellett leszednünk, mert megsérült az autó. Egyébként tökéletes lett volna. A fólia eltávolítását nem árt, ha szakember végzi. Általában 95 százalékban ragasztóval együtt lejön, a maradék ragasztó pedig izopropil alkohollal nyom nélkül eltávolítható.“

Az élek zárása hőfúvóval történik

Vagyis annak nincs akadálya, hogy a fóliát az OT-vizsga előtt leszedjék az autóról, bár az ötévenkénti újra fóliázás azért elég költséges, ráadásul ezzel már eléggé a szürke zónában járunk.

Hmm. Bár mind a két szakértővel jóval hosszabban beszélgettem a témáról, mint ahogy a cikk indokolta volna, nem nagyon találtunk olyan megnyugtató megoldást, amivel az OT-s rendszám és a fólia együtt tudott volna élni. Legalábbis feketén, fehéren nem.

Kapcsolódó cikkek