Aktuális Technika 2024. január 04.

A SEBESSÉGTARTÓ AUTOMATÁTÓL A FEKETE DOBOZIG

A balesetek és a közúti balesetek számának csökkentése érdekében az EU előírta, hogy milyen vezetéstámogató rendszer beszerelését teszi kötelezővé tesz az autókban. Összeszedtük, hogy mik lesznek kötelezők 2024 július 7-től!

A “Rendelet a gépjárművek és vontatmányaik, valamint az ilyen járművekbe szánt rendszerek, alkatrészek és önálló műszaki egységek általános biztonságára, valamint az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelmére vonatkozó típus-jóváhagyási követelményekről” című, nehézkes nevű uniós rendelet 2019 vége óta van hatályban, és 2022. július 6-tól minden, az EU-ban típusjóváhagyott személygépkocsira vonatkozik. 2024. július 7-től további előírások lépnek életbe, minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsiban szériatartozékként fel kell szerelni ezeket a rendszereket a már előírt asszisztensek, például az ABS, az ESP vagy a guminyomás ellenörző rendszerek mellett.

Ha működik, nagy segítség, de inkább csak segítségnek jó, az intelligens sebességasszisztensre bízni a sebességet még nem lehet

1 Intelligens sebességasszisztens

Az intelligens sebességasszisztens (ISA) célja, hogy a műszerfalon elhelyezett kijelzőn vagy a gázpedál pulzálásán keresztül figyelmeztesse a vezetőt a sebességhatár túllépésére. A rendszer a gyújtás bekapcsolásakor, vagy az autó indításakor működésbe lép, de a vezető manuálisan kikapcsolhatja, de könnyen újra aktiválhatónak kell lennie. Passzív üzemmódban a vezető továbbra is tájékoztatást kap a sebességhatárokról. A rendszer aktív állapotban nem csak információt ad, de aktív módon a sebességet is tudja csökkenteni.

Az intelligens sebességasszisztens a közlekedési táblák felismerésén és/vagy az elektronikus navigációs szolgáltatásoktól származó adatokon keresztül kapja az adatokat.

A fekete doboz titkai csak anonim módon, csak a hatóságok számára tárulnak majd fel

2. Eseményfüggő adatrögzítés (fekete doboz)

Az autóban található “fekete doboz” rögzíti és tárolja az adatokat az ütközés előtti, alatti és közvetlenül az ütközés utáni időszakból. A jármű sebessége, fékezés, a térbeli helyzete a dőlésszögekkel együtt, az összes biztonsági rendszer állapota és aktiválásának mértéke, az eCall rendszerből, valamint az aktív biztonsági és balesetelkerülő rendszerekből származó adatok kerülnek rögzítésre. Az adatrögzítés és tárolás csak a zárt rendszer keretein belül történhet, és anonimizálva van.

Az adatok a nemzeti hatóságok számára balesetek kutatása és elemzése céljából szabványos interfészen keresztül hozzáférhetővé tehetők. A járműazonosító szám utolsó négy számjegyére vonatkozó információk, valamint a tulajdonosra vagy üzembentartóra vonatkozó egyéb információk nem rögzíthetők és nem tárolhatók. Az adatrögzítést nem lehet kikapcsolni. A fekete dobozt a félautonóm és teljesen autonóm járművekbe is be kell építeni.

A vészfék asszisztens igen sok szenzor jelét kell, hogy feldolgozza

3. Vészfék-asszisztens

Ez a rendszer automatikusan felismeri a veszélyes helyzeteket, és lefékezi a járművet az ütközés megelőzése vagy mérséklése érdekében – még akkor is, ha a vezető cselekvőképtelen. Erre a feladatra a járműben lévő radar-, lidar- és kamerarendszereket, valamint a vezérlőegységből származó adatokat használja. Ha a helyes működéshez szükséges külső feltételek nem megfelelőek, a rendszer automatikusan és ideiglenesen kikapcsolja magát.

A vezető üzenetet kap a működéséről a pilótafülkében, és bármikor felülbírálhatja a rendszert. Lehetőség van a teljes vészfékasszisztens vagy annak hangos, akusztikus figyelmeztetéseinek kikapcsolására. A rendszer a jármű újraindítása után automatikusan újra aktiválódik.

2024. július 7-től a vészfékasszisztensnek észlelnie kell az autó előtt lévő akadályokat és mozgó járműveket. Egy második szakaszban a rendszernek a kerékpárosokra és a gyalogosokra is reagálnia kell. Erre vonatkozóan még nem határoztak meg időpontot.

4. Vészhelyzeti sávelhagyásra figyelmeztető rendszer

A rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű akaratlanul elhagyja a sávot. A már ismert sávtartó asszisztenssel (LKA) ellentétben a vészhelyzeti sávtartó asszisztens (ELK) agresszívebben avatkozik be, amint vészhelyzetet észlel. Például élesebben kormányoz, ha fennáll a veszélye annak, hogy a jármű elhagyja az utat vagy a szembejövő forgalomba hajt.

A vészfék-asszisztenshez hasonlóan az ELK is automatikusan kikapcsol, ha nem tud megbízhatóan működni, “különösen az útinfrastruktúra hiányosságai miatt” – olvasható a rendelet szövegében. A vezető üzenetet kap a pilótafülkében, de a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert manuálisan is kikapcsolhatja. Az ELK a jármű beindítása után ismét aktívvá válik.

5. Vészféklámpa

Ez a “fényjelző funkció”, más néven “adaptív féklámpa” jelzi a többi közlekedőnek, hogy az előttünk haladó jármű fokozottan fékez. A normál féklámpa mellett ez a második megengedett lámpatípus. Ezek a fényberendezések 6 m/s-nál nagyobb lassulásnál és 50 km/h feletti sebességnél gyors ütemben villognak. A féklámpák mindaddig égnek, amíg a lassulás értéke nagy. Ugyancsak bekapcsolnak amikor az ABS-rendszer szabályoz. Amennyiben a jármű áll, a vészvillogók működésbe lépnek, a féklámpák pedig folyamatosan világítanak. A vészféklámpa vezérlőegysége, a pedálnyomás, a fékpedál működtetési sebessége, az ESP és az ABS beavatkozása, a jármű sebessége és a gumiabroncsok súrlódása révén aktiválódik.

Teherautóknál már használják az alkoholszondához kapcsolt indításgátlást

6. Alkoholszondához kapcsolt indításgátló beépítésére szolgáló eszköz

A 2024-es határnapra a személygépkocsiknak rendelkezniük kell egy olyan szabványosított interfésszel, amely lehetővé teszi egy alkoholszondával összekötött indításgátló utólagos felszerelését. A részleteket a gyártókra bízza a rendelet. A meglévő rendszerek, mint például a Volvoé, pont úgy működnek, mint ahogy a szabály előírja. Csak nemleges, vagy kellően alacsony alkoholszint mellet lehet beindítani a hozzá csatlakozó autót.

7. Fáradtságra figyelmeztető rendszer

Az EU nemcsak egy “intelligens” álmosságra figyelmeztető rendszert ír elő, hanem egy figyelmeztető rendszert is, amely a koncentráció csökkenése esetén lép működésbe. A technikai hátteret a rendelet nem írja le részletesen, de túl kel mutatnia azon, hogy kétóránkénti egy kávéscsésze képét villantsa fel az autó. A rendszerben nagy szerepet játszik a szem- és szemhéjmozgások és/vagy a kormánymozdulatok rögzítése. Ezeket az adatokat folyamatosan rögzíteni és tárolni kell. Ezeket azonban csak a zárt rendszerben lehet feldolgozni, és harmadik félnek soha nem adhatók át.

A mindennapi életben is nagy segítséget tud nyújtani a tolatást segítő rendszer

8. Tolatási asszisztens

A rendszer felismeri a jármű mögött lévő gyalogosokat vagy akadályokat, és tolatáskor figyelmezteti a vezetőt. A rendszerek szenzor- és/vagy kamerainformációkon alapulnak.

9. Biztonsági övre figyelmeztető rendszer

Az elülső és hátsó ülésekre figyelmeztető rendszer 2019. szeptember 1. óta kötelező az új típusjóváhagyású személygépkocsikban. A be nem csatolt biztonsági övekre figyelmeztető rendszer 2021. szeptember 1-jétől minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsiban kötelező.

Kapcsolódó cikkek