A balesetek és a közúti balesetek számának csökkentése érdekében az EU előírta, hogy milyen vezetéstámogató rendszer beszerelését teszi kötelezővé tesz az autókban. Összeszedtük, hogy mik lesznek kötelezők 2024 július 7-től!
A “Rendelet a gépjárművek és vontatmányaik, valamint az ilyen járművekbe szánt rendszerek, alkatrészek és önálló műszaki egységek általános biztonságára, valamint az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelmére vonatkozó típus-jóváhagyási követelményekről” című, nehézkes nevű uniós rendelet 2019 vége óta van hatályban, és 2022. július 6-tól minden, az EU-ban típusjóváhagyott személygépkocsira vonatkozik. 2024. július 7-től további előírások lépnek életbe, minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsiban szériatartozékként fel kell szerelni ezeket a rendszereket a már előírt asszisztensek, például az ABS, az ESP vagy a guminyomás ellenörző rendszerek mellett.
1 Intelligens sebességasszisztens
Az intelligens sebességasszisztens (ISA) célja, hogy a műszerfalon elhelyezett kijelzőn vagy a gázpedál pulzálásán keresztül figyelmeztesse a vezetőt a sebességhatár túllépésére. A rendszer a gyújtás bekapcsolásakor, vagy az autó indításakor működésbe lép, de a vezető manuálisan kikapcsolhatja, de könnyen újra aktiválhatónak kell lennie. Passzív üzemmódban a vezető továbbra is tájékoztatást kap a sebességhatárokról. A rendszer aktív állapotban nem csak információt ad, de aktív módon a sebességet is tudja csökkenteni.
Az intelligens sebességasszisztens a közlekedési táblák felismerésén és/vagy az elektronikus navigációs szolgáltatásoktól származó adatokon keresztül kapja az adatokat.
2. Eseményfüggő adatrögzítés (fekete doboz)
Az autóban található “fekete doboz” rögzíti és tárolja az adatokat az ütközés előtti, alatti és közvetlenül az ütközés utáni időszakból. A jármű sebessége, fékezés, a térbeli helyzete a dőlésszögekkel együtt, az összes biztonsági rendszer állapota és aktiválásának mértéke, az eCall rendszerből, valamint az aktív biztonsági és balesetelkerülő rendszerekből származó adatok kerülnek rögzítésre. Az adatrögzítés és tárolás csak a zárt rendszer keretein belül történhet, és anonimizálva van.
Az adatok a nemzeti hatóságok számára balesetek kutatása és elemzése céljából szabványos interfészen keresztül hozzáférhetővé tehetők. A járműazonosító szám utolsó négy számjegyére vonatkozó információk, valamint a tulajdonosra vagy üzembentartóra vonatkozó egyéb információk nem rögzíthetők és nem tárolhatók. Az adatrögzítést nem lehet kikapcsolni. A fekete dobozt a félautonóm és teljesen autonóm járművekbe is be kell építeni.
3. Vészfék-asszisztens
Ez a rendszer automatikusan felismeri a veszélyes helyzeteket, és lefékezi a járművet az ütközés megelőzése vagy mérséklése érdekében – még akkor is, ha a vezető cselekvőképtelen. Erre a feladatra a járműben lévő radar-, lidar- és kamerarendszereket, valamint a vezérlőegységből származó adatokat használja. Ha a helyes működéshez szükséges külső feltételek nem megfelelőek, a rendszer automatikusan és ideiglenesen kikapcsolja magát.
A vezető üzenetet kap a működéséről a pilótafülkében, és bármikor felülbírálhatja a rendszert. Lehetőség van a teljes vészfékasszisztens vagy annak hangos, akusztikus figyelmeztetéseinek kikapcsolására. A rendszer a jármű újraindítása után automatikusan újra aktiválódik.
2024. július 7-től a vészfékasszisztensnek észlelnie kell az autó előtt lévő akadályokat és mozgó járműveket. Egy második szakaszban a rendszernek a kerékpárosokra és a gyalogosokra is reagálnia kell. Erre vonatkozóan még nem határoztak meg időpontot.
4. Vészhelyzeti sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
A rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű akaratlanul elhagyja a sávot. A már ismert sávtartó asszisztenssel (LKA) ellentétben a vészhelyzeti sávtartó asszisztens (ELK) agresszívebben avatkozik be, amint vészhelyzetet észlel. Például élesebben kormányoz, ha fennáll a veszélye annak, hogy a jármű elhagyja az utat vagy a szembejövő forgalomba hajt.
A vészfék-asszisztenshez hasonlóan az ELK is automatikusan kikapcsol, ha nem tud megbízhatóan működni, “különösen az útinfrastruktúra hiányosságai miatt” – olvasható a rendelet szövegében. A vezető üzenetet kap a pilótafülkében, de a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert manuálisan is kikapcsolhatja. Az ELK a jármű beindítása után ismét aktívvá válik.
5. Vészféklámpa
Ez a “fényjelző funkció”, más néven “adaptív féklámpa” jelzi a többi közlekedőnek, hogy az előttünk haladó jármű fokozottan fékez. A normál féklámpa mellett ez a második megengedett lámpatípus. Ezek a fényberendezések 6 m/s-nál nagyobb lassulásnál és 50 km/h feletti sebességnél gyors ütemben villognak. A féklámpák mindaddig égnek, amíg a lassulás értéke nagy. Ugyancsak bekapcsolnak amikor az ABS-rendszer szabályoz. Amennyiben a jármű áll, a vészvillogók működésbe lépnek, a féklámpák pedig folyamatosan világítanak. A vészféklámpa vezérlőegysége, a pedálnyomás, a fékpedál működtetési sebessége, az ESP és az ABS beavatkozása, a jármű sebessége és a gumiabroncsok súrlódása révén aktiválódik.
6. Alkoholszondához kapcsolt indításgátló beépítésére szolgáló eszköz
A 2024-es határnapra a személygépkocsiknak rendelkezniük kell egy olyan szabványosított interfésszel, amely lehetővé teszi egy alkoholszondával összekötött indításgátló utólagos felszerelését. A részleteket a gyártókra bízza a rendelet. A meglévő rendszerek, mint például a Volvoé, pont úgy működnek, mint ahogy a szabály előírja. Csak nemleges, vagy kellően alacsony alkoholszint mellet lehet beindítani a hozzá csatlakozó autót.
7. Fáradtságra figyelmeztető rendszer
Az EU nemcsak egy “intelligens” álmosságra figyelmeztető rendszert ír elő, hanem egy figyelmeztető rendszert is, amely a koncentráció csökkenése esetén lép működésbe. A technikai hátteret a rendelet nem írja le részletesen, de túl kel mutatnia azon, hogy kétóránkénti egy kávéscsésze képét villantsa fel az autó. A rendszerben nagy szerepet játszik a szem- és szemhéjmozgások és/vagy a kormánymozdulatok rögzítése. Ezeket az adatokat folyamatosan rögzíteni és tárolni kell. Ezeket azonban csak a zárt rendszerben lehet feldolgozni, és harmadik félnek soha nem adhatók át.
8. Tolatási asszisztens
A rendszer felismeri a jármű mögött lévő gyalogosokat vagy akadályokat, és tolatáskor figyelmezteti a vezetőt. A rendszerek szenzor- és/vagy kamerainformációkon alapulnak.
9. Biztonsági övre figyelmeztető rendszer
Az elülső és hátsó ülésekre figyelmeztető rendszer 2019. szeptember 1. óta kötelező az új típusjóváhagyású személygépkocsikban. A be nem csatolt biztonsági övekre figyelmeztető rendszer 2021. szeptember 1-jétől minden újonnan forgalomba helyezett személygépkocsiban kötelező.