Aktuális e-autó 2023. november 02.

A Renault és a VALEO közösen fejleszt új elektromotorokat

Nagyobb teljesítmény, nagyobb hatékonyság, ritkaföldfémek nélkül

A Renault és az autóipari beszállító Valeo elárulta a legfontosabb adatokat az új, közösen kifejlesztett e-motor generációról. A piaci bevezetésig azonban még várni kell egy darabig.

A két cég már 2021 óta dolgozik együtt az elektromos autókba szánt motorokon. Most a partnerek új, közösen fejlesztett elektromos hajtásláncuk kialakításának döntő szakaszába lépnek. A Renault harmadik generációs elektromos motorja, aminek a  belső kódja E7A, a prototípus fázisba ért. Időben, hiszen a tervek szerint 2027-től a cléoni üzemben sorozatgyártásba fog kerülni. Ahogy eddig, akét vállalat ezúttal is megosztotta a munkát. A Valeo az állórészért, a Renault a forgórészért és a teljes architektúráért felel.

Az E7A elérni kívánt célok ambiciózusak. Mintegy 30 százalékkal kompaktabbnak kell lennie, mint a Mégane és a Scenic E-Tech Electric modellekben jelenleg használt egységek, ugyanakkora teljesítmény mellett. A Valeótól származó állórész érezhetően növeli a teljesítményt és a hatékonyságot: ennek köszönhetően az e-motor akár 200 kW , azaz 272 lóerő teljesítményre is képes lehet, ami jelentős növekedés az előző generációhoz képest. A partnerek ugyanakkor a hatékonyságot is növelni szeretnék, mivel az új, elektromosan gerjesztett szinkronmotor (EESM) nem fogyaszthat több áramot, mint a jelenlegi generáció.

Nincsenek ritkaföldfémek

Ugyanilyen fontos, hogy a Renault jövőbeli forgórész technológiája egyáltalán nem igényel majd ritkaföldfémeket, és így várhatóan mintegy 30 százalékkal csökkenti a gyártás CO₂-lábnyomát. A franciák az állandó mágnesek helyett tekercselt rotorral növelik a motor teljesítményét, biztosítják az ellátási láncot, és csökkentik a ritkaföldfémeket és mágneseket gyakran etikátlan és környezetkárosító formában előállító országoktól és vállalatoktól való függőséget. További előny, hogy a 800 voltos architektúrába való integrálásnak érezhetően csökkentenie kell a töltési időt a Renault által ma használt 400 voltos rendszerekhez képest.

Kapcsolódó cikkek