A Mercedes-Benz Trucks bemutatta az E-Actros 600-at – egy akkumulátoros-elektromos 40 tonnás teherautót, amely több mint 500 kilométert képes megtenni közbenső töltés nélkül kínai akkumulátorokkal!
A Mercedes-Benz Trucks stílusosan egy Hamburg melletti benzinkúton mutatja be első akkumulátoros-elektromos távolsági teherautójának szériaváltozatát. Ezzel elsősorban az új eActros 600 autópálya-közeliségét akarták demonstrálni. Hosszú távú utakra fejlesztették ki, és azt várják tőle, hogy halkan gördülve hódítja majd meg Európa betonútjait.
Az új e-teherautó vizuálisan teljesen az aerodinamikára van kihegyezve. A szokatlanul sima, finoman lekerekített, fülke első pillantásra idegen egy kamionon. A sok burkolat és a kevés hűtőfelület a nagyobb hajtáshatékonyságról árulkodik. A visszapillantó kamerák és tükrök teherautós mércével mérve aprók. Közvetlenül a fülke alatt már nem hat hengeres dízelmotort találunk, hanem vezérlőegységeket. A két, 800 voltos feszültségre tervezett állandó mágneses szinkron villanymotor akár 816 lóerős csúcsteljesítménnyel közvetlenül a vontató hátsó tengelyében dolgozik. A bemutatott Actrosnak a folyamatos teljesítménye 400 kW vagyis 544 LE. A járművet műszakilag 44 tonna össztömegű kombinált össztömegre tervezték. Egy szabványos pótkocsival az eActros 600 hasznos teherbírása az EU-ban körülbelül 22 tonna.

A 600 kWh önmagában nem szenzációs adat. A Volvo már most is 540 kWh-t kínál az FH elektromos járművében, és a Designwerk 1000 kWh-s, amiből 864 kWh használható és a Tesla Semi valószínűleg 850 kWh-s változata ennél sokkal tovább megy. A különlegesség mélyen, a három, egyenként 207 kWh bruttó kapacitású akkumulátorcsomagban rejlik: A kínai CATL gyártó vadonatúj lítiumvas-foszfát (LFP) cellái, amelyek nagy előnyt ígérnek. A CATL csak nemrég mutatta be új generációs LFP-celláit, és a műszaki adatai szerint a legtöbb klasszikus, nikkel-, mangán- és kobalt (NMC) lítium-ionos cellát használó akku – az energiasűrűséget leszámítva – elavultnak tűnik. Egy teherautó esetében a legfontosabb szempont a tartósság. Egy fuvarozó csak mosolyog egy elektromos autó 200 000 km-es futásteljesítményén. A teherautóknál az energiaegységnek hét számjegyű értékeket kell elérnie, vagy – ahogy a Mercedes ígéri – tíz év alatt pontosan 1,2 millió kilométert, legalább 80 százalékos kapacitással. Az eActros 500 kilométeres hatótávolsága esetén ez hatalmas, 2400 teljes töltési-kisütési ciklusnak felel meg, ami több mint négyszer annyi, mint korábban egy elektromos autó esetében. Akkor az akkumulátor állítólag 30 perc alatt 20-ról 80 százalékra töltődik fel, egy megawattos csúcstöltési teljesítmény mellett, ami 720 kW-os átlagos töltési teljesítménynek felel meg.
