Aktuális e-autó 2024. május 18.

A Mercedes kiigazítja az elektromosautó terveit és lemond a luxusplatformról!

A Mercedes a gyengülő piachoz igazítja saját elektromos stratégiáját, és egy egész platformot töröl a terveiből. A belsőégésű motorok viszont tovább élnek majd a a korábban ígértnél!

A nagy német gyártók közül talán a Mercedes-Benz tette a legkövetkezetesebb lépéseket az elmúlt években az elektromos átállás irányába. Miközben a teljesen új EQ modellek fokozatosan egyre több piaci szeletet foglalnak el, 2025-től három új villanyautó-architektúrát terveztek bevezetni (lásd a képgalériát). A cél: a Mercedes 2030-ra már csak teljesen elektromos modelleket akart kínálni. Az e-autók iránti kereslet hiánya azonban újragondolásra kényszerítette a céget. Az első áldozat a nagy elektromos luxusautókhoz tervezett elektromos platform.

A Mercedes eredetileg ezt az úgynevezett MB.EA Large-t – a nagy járművek elektromos architektúráját – 2028-ban akarta leválasztani az MB.EA-ról egy új elektromos S-osztály, egy GLS vagy egy GLE számára. A nagyobb járművekhez egy teljesen más hajtásrendszert terveztek, mint a kompaktabb járműveket meghajtó eATS2.0 (800 volt, SIC inverter), amely valószínűleg a négyajtós CLA-val kerül bevezetésre. A Mercedes mérnökei már dolgoznak a jövő luxuslimuzinjainak harmadik generációs elektromos hajtásán, ez lesz az EDU 3.0.

Akkuintegráció törölve?

Az úgynevezett cell-to-chassis koncepció, amelyben az akkumulátorcellák nem modulokban és terjedelmes akkumulátorházban helyezkednek el, hanem közvetlenül a karosszériaszerkezet kialakítása során veszik figyelembe őket, gyakorlatilag integrálva bele, így segítve a nagyobb kapacitás és hatótáv elérését, aligha kerül most bevezetésre. Az új architektúra helyett azonban a Mercedes most a meglévő alkatrészek továbbfejlesztése mellett döntött, amelyeket már az EQE és EQS modellekben is alkalmaznak.

Az EVA második életet kap

Az EQE és az EQS is az úgynevezett EVA2 platformra (Electric Vehicle Architecture) épül. Az akadozó eladások miatt azonban a fejlesztési költségek még nem térültek meg. Annak érdekében, hogy a Sindelfingenben, Brémában, Pekingben és Tuscaloosában található üzemek kapacitását kihasználják, és ne kelljen átépíteni, az EVA most 2025-től EVA2M néven második életet kap.

A Mercedes a Yasa-val dolgozik a radiálfluxusú motorok fejlesztésén

A nagyobb és erősebb platformkomponensek valószínűleg új akkumulátortechnológiát és új motorokat is tartalmaztak volna. Olyan pletykák keringtek, hogy ezek különösen erős, hatékony és jelentősen könnyebb axiális fluxusú motorok lehetnek. Ezek azonban a jövőben még megjelenhetnek, még akkor is, ha a Mercedes-főnök Ola Källenius elkaszálta a nagy MB.EA platformra szánt milliárd eurós költségvetést.

A becslések szerint négy-hat milliárd euróba kerülő új nagy platform helyett az illetékesek most a meglévő koncepciót akarják 800 voltos technológiára és második generációs hajtásokra (eATS2.0) frissíteni. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a leggazdagabb elektromosautó vásárlók ezt nem fogják a szívükre venni.

A Mercedes az IAA-n bemutatott MMA platformmal a volumenmodellekhez is rugalmasabb koncepcióval áll elő, ugyanis belsőégésű motorokat is képes befogadni. Ez lehetővé teszi a cég számára, hogy jobban reagáljanak a piacra, és kielégítsék az ilyen  motorral szerelt autók iránti még mindig nagy keresletet. Ez azt is jelenti, hogy a benzin- és dízelmotoroknak tovább kell gyártásban maradniuk, mint az eredetileg bejelentett 2030-as év vége.

Kapcsolódó cikkek