Aktuális Újdonságok 2023. április 12.

A legállatabb BMW: XM Label Red

Azoknak, akiknek az alap XM sem elég erős.

Mennyi lehet elég, ha lóerőkről van szó? Például 653 lóerő és 800 Nm nyomaték elegendő? Amikor a BMW bemutatta M részlegének 50 éves jubileumára készült modelljét, az XM-et, akkor úgy tűnt, ennyi bőven elegendő egy nagyméretű SUV-ba is. Hiszen ennyivel is 4,3 másodperc alatt gyorsult százra, ami igazán nem lebecsülendő egy több mint öt méter hosszú, 2,8 tonnás óriástól. Ám a jelek szerint mindenen lehet srófolni még egy kicsit felfelé. Ahogy ígérte, a BMW M most megjelentette az XM még erősebb és még vadabb változatát Label Red, azaz piros cimke néven.

Az utastérben is visszaköszön a piros szín

És, hogy mennyi is a kicsivel több? A speciálosan a Label Red számára átdolgozott plug-in hibrid benzin-elektromos hajtáslánc összteljesítménye 95 lóerővel 748 lóerőre, az nyomatéka 200 plusz Nm-rel kereken 1000 Nm-re nőtt. A teljesítménynövelés részeként a 4,4 literes, átdolgozott biturbó V8-as benzinmotor teljesítménye 489 lóerőről 585 lóerőre emelkedett, a forgatónyomaték 650 Nm-ről 750 Nm-re nőtt. Mivel a benzinmotor teljesítménynövekedése teljes egészében lefedi az összteljesítmény emelkedését, ezért az XM Label Red-et a benzinmotorral együtt, vagy attól függetlenül is hajtani képes elektromotor teljesítménye nem nőtt, maradt 145 kW, azaz 197 lóerő. Az elektromotor névleges nyomatéka 280 Nm, ezt azonban egy áttétellel azonnal 450 Nm-re növelik. Ebből, és a V8-as benzinmotor 750 newtonméterének együtteséből jön össze a kerek 1000 Nm-es rendszernyomaték.

Karbonból készül a váltófül, külön piros gomb az M programokhoz

A nagyobb teljesítmény természetesen nem marad hatástalan. Az XM label Red 0-100 km/h közötti gyorsulási ideje már csupán 3,8 másodperc, a végsebessége pedig 290 km/h. Igaz, utóbbit csak az M Driver’s Package megvásárlásával lehet elérni, mert egyébként az elektronikusan leszabályozott végsebesség maradt 250 km/h, ugyanannyi, mint az alap XM ideje.

Az ülés kialakítása is jelzi, hogy itt elementáris erők lépnek fel. Kanyarban is

Ez eddig két végsebesség, de plug-in hibrid lévén az XM Label Red egy harmadik végsebességre is képes. Ez 140 km/h ennyivel képes leggyorsabban csak az állandó mágneses elektromotorral haladni. Ezt kihasználva azonban erősen csökken az egy feltöltéssel megtehető hatótáv. Átlagos használatot feltételezve a 25,7 kWh tárolóképességű akkumulátor áramtartalma 75-83 km megtételéhez elegendő. Újratöltés csak váltóáramról lehetséges, a 7,4 kW teljesítményű fedélzeti töltő négy és egynegyed óra alatt pumpálja tele az akkumulátort.

Csak váltakozóáramról és legfeljebb 7,4 kW-tal lehet tölteni a hibridrendszer 25,7 kWh-s akkuját

A műszaki csemegék sora nem ér véget a kívülről tölthető hibridrendszernél. Az eredeti XM-hez hasonlóan a Label Red is xDrive összkerékhajtást kap, amit hátsó differenciálzárral és teljesen kikapcsolható menetstabilizáló rendszerrel egészítenek ki. A kényelmes rugózás és biztos úttartás elméleti ellentmondását pedig az alapfelszereltség részét képező változó csillapítású adaptív lengéscsillapítás, aktív keresztstabilizátorok és hátsókerék kormányzás oldja fel és békíti össze egymással.

Messzire rikítanak a piros csíkok

Kapcsolódó cikkek