Aktuális e-autó Kiemelések 2024. május 01.

A kicsi nem számít – Pekingi autókiállítás 2024

Azzal az előzetes elképzeléssel érkeztem ki az idei Pekingi Autókiállításra, hogy rengeteg olcsó, elsősorban kisebb méretű villanyautóval találkozom, ami bebizonyítja, hogy igenis le lehet szorítani az elektromos autók árát, de ehelyett egész más várt rám.

Elnézve aztán a felhozatalt, teljesen újra kellett gondolni az eredeti tervet. A baj mindjárt a számokkal kezdődött. Rengeteg újdonságot tártak a nagyközönség elé a négy év után most először megrendezett eseményen. Felmérni a teljes kínálatot határos a lehetetlennel, mert nemcsak az újdonságok, de az autómárkák száma is közelít a végtelenhez. A nagy kínai autógyártók, mint például a BYD, vagy a Great Wall Motors, az európaiakhoz és az amerikaiakhoz hasonlóan több márkát tart a tűzben, különböző besorolással. Az egyik kommerszek közé számít, a másik a luxusvevőkre koncentrál, a harmadik csak terepjárókat állít elő különböző méretben, és így tovább.

Ebben az óriási, közel száz újdonságot felsorakoztató autóözönben eredtem az igazán olcsó, kisebb villanyautók nyomába, amelyekből írd és mondd, találtam összesen négyet. Lehet, hogy egy-kettő elkerülte a figyelmemet a közel ötven focipályányi kiállítási területen, de mégis azzal találtam szemben magam, hogy a kiállításon éppúgy nem hemzsegnek az olcsó kisautók, mint a nagyvárosok utcáin sem.

Kis külső méretei ellenére belül tágas a BYD olcsó kis villanyautója a Seagull. Európába hasonló méretben de teljes átdolgozás után érkezik meg az év végén

Az a kevés, ami megjelent a színen, azonban valóban olyan árkategóriát képviselt, ami valószínűleg itthon is sikeressé tenné őket. A kategória egyik jeles képviselője, amelyről már korábban is lehetett hallani itthon, a BYD Seagull, azaz Sirály ára például nem éri el a 10 ezer amerikai dollárt, azaz a négymillió forintot sem. És mit adnak, ennyi pénzért? Egy kívülről valóban kicsi, 378 centi hosszúságú autócskát, ami azonban nem is olyan kicsi belül, legalábbis erre jutottam miután beleültem. Sőt, azt is végignéztem, ahogy nálam sokkal magasabb, 180 centi feletti kollégák is simán beültek maguk mögé. Igaz, a csomagtartó olyan 200 literes, és a hátsó ülés támlája is csak egyben dönthető, de ha figyelembe vesszük a nagyobb, 39 kilowattórás akkumulátorral elérhető 400 km-es hatótávot, akkor az jön ki, hogy a Seagull egy egészen használható kis villanyautó. Még akkor is, ha 75 lóerős elektromotorjával a végsebessége csak 130 km/h. Mellette szól még kisautós szinten jónak számító anyaghasználata és kidolgozása, valamint szintén jó alapfelszereltsége, aminek része a 13 col átlójú, forgatható érintőképernyő.

Jó hír a BYD Seagullal kapcsolatban, hogy év végén, jövő év elején Európába is megérkezik. Nem annyira jó hír viszont, hogy az itteni elvárások miatt alaposan átdolgozzák, lényegében egy másik autó érkezik ide, ami azzal is biztosan együtt jár, hogy az ára is megemelkedik. Ezzel együtt lehet, hogy nem kerül majd többe, mint egy hagyományos, belső égésű motoros kisautó.

A Seagullhoz hasonló áron méri a Leapmotor a T03 jelű típusát, ami azonban 362 centis hosszával nem is kicsi, hanem inkább miniautó. Akkumulátorának kapacitása 41,3 kilowattóra, ami 400 km-es út megtételéhez elegendő, ami éppúgy alkalmassá tenné utazásokra, mint motorjának 110 lóerős teljesítménye. Ami ellentmond ennek, az az inkább csak két felnőtt és két gyermek számára elegendő méretű utastere és kis csomagtartója.

Méreteivel már-már kompakt kategóriás a GWM Ora 03. Nagyobbik akkumulátorával 420 km-re juthat, az ára átszámítva 5,5 millió forint

Harmadik kisautónk négyméteres hosszával, és ebből eredő helykínálatával már egyenrangú partnere az Európában használatos kisautóknak. A Yiwei 3 JAC motorjainak teljesítménye 95 és 136 lóerő lehet, a nagyobbal a végsebessége 150 km/h. Kétféle, 41 és 51,5 kilowattórás akkumulátorral kapható, a hatótáv ettől függően 405 vagy 505 km. Az ára 12 500 amerikai dollár, tehát ez már az ötmilliós kategória, ami hazai szemmel nézve még mindig nagyon vonzó. Lenne, mert a Yiwei 3 JAC nem jön Európába.

Szemben a Great Wall Motors cég GWM Ora 03-as típusával, amely valójában már itt is van. Ez kicsit drágább is a többieknél, az ára 14 600 dollárról, tehát körülbelül öt és félmillió forintról indul Kínában, de nagyobb is náluk. A hossza 423 centi, körülbelül annyi, mint a VW ID.3-é, a Renault Mégane Electricé, vagy a Volvo EX30-é. Az ennek megfelelően inkább már kompakt kategóriás, tágas villanyautó családi használatra is teljesen alkalmas. Motorjának teljesítménye 170 lóerő, végsebessége 160 km/h, akkumulátorának kapacitása 48, vagy 63 kilowattóra, hatótávja 310, vagy 420 km lehet.

Jogos a kérdés, hogy ha ennyivel kimerült a kisautó felhozatal, akkor milyen autók játszották a főszerepet. Talán meglepő, mert Kínát itt Magyarországon nem a vagyonos emberek országaként tartjuk számon, de a többséget a nagyobb méretű limuzinok, sportautók, terepjárók adták.

Ami talán érdekes, hogy nagyon kevés szó esett a tájékoztatókban az elektromos autók hatótávjáról, Valahogy úgy, mintha már elérték volna a megfelelő szintet. Igaz, aki hosszabbra vágyik, az számos új típust választhat olyan kívülről tölthető hibrid hajtáslánccal, amely akár 1000, vagy annál több kilométer újratöltés nélkül teljesítését is lehetővé teszi. Ennek kulcsa a nagy, általában 100 km körüli elektromos hatótávot biztosító akkumulátor és a szintén nagy, akár 65 literes benzintartály.

A hatótáv helyett teljesen más volt a téma. A sportos autóknál a gyorsulás és a kanyarodó képesség, a futómű kialakítása és extra képességei (például a lengéscsillapítók áramot termelnek az akkumulátor számára, miközben a kerék ki- és berugózik) a terepjáróknál az összkerékhajtás kialakítása és az akadályleküzdő, a gázlóleküzdő, vagy akár az úszóképesség. És természetesen fajtától függetlenül a felszereltség. A kijelzők száma és milyensége, a beépített szórakoztató elektronika, vagy az, hogy szabályozható-e a könyöklő alatti hűtő hőmérséklete.

A BYD Ocean M a márka ősszel megjelenő kompakt típusának tanulmánya, méghozzá sportos ferdehátú kivitelben. Vadonatúj fejlesztésű akkumulátort kap

A hozzáállást talán jól szemlélteti a BYD új kompakt típusának Ocean M névre keresztelt tanulmánya, ami nem volt más, mint egy hátul szárnnyal felszerelt, hátsókerék-hajtású elektromos, sportos ferdehátú. Sorozatgyártású kivitele már idén ősszel megjelenik, méghozzá egy teljesen új generációs akkumulátorral. Ennek ára már magasabb régióban mozog, várhatóan 21 ezer és 28 ezer dollár közötti összeget kérnek el érte. 

Nyilván lesznek, akik nem érik be ennyivel, nekik mutatta be a BYD luxusmárkája, a Denza új, nagy méretű sportos shooting brake modelljét. A korábban számos Alfa Romeo modellt jegyző Wolfgang Egger által tervezett Z9GT sziluettje leginkább az azóta megszűnt Porsche Panamera Shootig Brake-re emlékeztet. A Denza Z9GT azonban teljesen elektromos, motorjainak összteljesítménye 1000 lóerő, amivel három másodpercen belül sprintel 100 km/órás sebességre. Futóműve is különleges, mert a gyár saját mérése szerint 85 km/órás rekordsebességgel képes az autó teljesíteni a jávorszarvas tesztet. Ugyanakkor, mivel a hátsó kerekek akár 10 fokkal is kitéríthetők, az ötméteres elektromos sportautó fordulókörének átmérője nem nagyobb 10 méternél.

Több hasonló kaliberű újdonságot tálaltak a kínai gyártók a kiállításon. A shooting brake karosszériás Denza Z9GT elektromotorjainak összteljesítménye 1000 lóerő, a gyorsulási ideje kevesebb, mint 3 másodperc, és rendkívüliek a kanyarodási képességei

Ha létezik egy autófajta, amelynél a hatótáv még mindig érdekes, az valószínűleg a terepjáróké, hiszen egy erdő közepén a legnehezebb kezdeni valamit egy lemerült akkumulátorú autóval. Ennek ellenére kezdenek megjelenni az első fecskék. Ilyen például a Chery márka iCar 03T jelű, vérbeli terepjárót mintázó modellje. Ennek ellenére kapható lesz csak hátsókerék-hajtással is, ekkor a teljesítménye 184 lóerő. Ez nem túl sok, de azért elegendő a 4,4 méter hosszú, kompakt kategóriájú jármű mozgatásához. Az összkerékhajtásos kivitel előre is kap egy 98 lóerős elektromotort, így annak összteljesítménye már 282 lóerő. Akkumulátora 70 kilowattórás, ami 500 kilométeres táv megtételére elegendő elvileg.

Azt, hogy a terepjárók esetében még óvatosabbak a kínai gyártók is, jól példázza, hogy többségük kívülről tölthető hibrid hajtásláncot kap. Mint például a Great Wall Motors sokatmondóan és egyszerűen Tank névre hallgató márkájának 700 Hi4-T jelű modellje. A több mint öt méter hosszú, 5 centi híján két méter magas, mechanikus összkerékhajtású terepjárót háromliteres, V6-os elrendezésű, turbófeltöltős benzinmotor és egy elektromotor mozgatja együttesen 516 lóerővel.

Az Ora 03-hoz hasonlóan a Great Wall Motors a gyártója a nemes egyszerűséggel Tank fantázianevű márkának. A 700 Hi4-T jelű, mechanikus összkerékhajtású, kívülről tölthető hibrid óriásuk elektromos és belső égésű motorjának összteljesítménye 516 lóerő

Kemény legénynek tűnik a Tank, de a BYD-hoz tartozó Yangwang U8 jelű típusa mégis képes rálicitálni. Igaz, turbófeltöltős benzinmotorja csak kétliteres, és 272 lóerős, a négy kerekét külön-külön hajtó négy elektromotorjának összteljesítménye azonban 1200 lóerő. Ezzel az 5,3 méter hosszú, két méter széles, 193 centi magas és több mint háromtonnás óriás 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Akkumulátora 49 kilowattórás, amivel bő 100 kilométert tud megtenni egy töltéssel, és benzintartálya is akkora, hogy összességében csaknem 1000 kilométerre képes eljutni.

És ez még nem minden. Kerekenkénti elektromotorjaival az U8 képes helyben megfordulni úgy, hogy egyik oldali kerekeit előre, a másik oldaliakat hátra forgatja. Sőt, így bármilyen olyan szögbe képes beállni, amilyet a vezető kijelöl az érintőképernyőn. És ha még ez sem lenne elég, a luxusberendezésű terepgigász tetejére olyan dróntároló és -indító tetődoboz rendelhető, amelybe egy olyan szerkezetet is beépítettek, amelyik automatikusan cseréli a drón akkumulátorát.

Ez sem kis darab! A több, mint öt méter hosszú, csaknem két méter magas, és több, mint három tonnát nyomó Yangwang U8-ast négy elektromotor mozgatja 1200 együttes lóerővel. Ha csaknem 50 kilowattórás akkuja lemerül, egy 272 lóerős benzinmotor kezdi termelni az áramot a kívülről tölthető hibrid számára

A terepjárók, vagy az arra hasonlító SUV-ok mifelénk is népszerűek, akad azonban egy olyan kategória, ami már kihalt. Ez az egyterűek osztálya, ami azonban Kínában tovább virágzik. Az utcán i szép számmal láthatók, és az autókiállításon is többet tártak a nagyközönség elé. Tipikus képviselőjük a Denza D9, amelynek további különlegessége, hogy a Mercedesszel kooperációban készül. A bő öt méter hosszúságú, közel két méter magas, akár hat üléses luxusberendezésű egyterű a vevők igényeinek kiszolgálására többféle hajtáslánccal készül. A kívülről tölthető hibridek akkumulátora lehet 20 vagy 40 kilowattórás, az elsőkerék-hajtású változat teljesítménye 296 lóerő, az összkerékhajtásúé 401 lóerő. Az elektromos hajtású változat is lehet elsőkerék-, vagy összkerékhajtású, 308, illetve 369 lóerővel, a 103 kilowattórás akkumulátorral a hatótáv elérheti a 620 kilométert.

A kínai autógyárak fantáziája azonban nem áll meg a megszokott autókategóriák szintjén. A BYD-hez tartozó Fangcsengbao például egy olyan kétüléses roadster tanulmányt mutatott be Super 9 néven, amelynek még teteje sincs. A látványos sportmodellről egyelőre annyit tudni, hogy tisztán elektromos hajtást kap, és a sorozatgyártású kivitel neve várhatóan Bao 9 lesz majd.

Már kétüléses, tető nélküli roadsterre is akad vevő Kínában. Legalábbis erre vall a teljesen elektromos hajtású Fangcsengbao Super 9 tanulmány bemutatása, amit Bao 9 néven terveznek sorozatban gyártani

És ez még mindig nem mindennek a teteje, mert vadonatúj tanulmányával az Xpeng egyenesen az égbe tör. Erre utal a jármű neve is, Aero HT, ami nem fed mást, mint egy repülő autót. A sportosan nyújtott, lapos jármű tetejéből gombnyomásra négy egymáshoz simuló kar emelkedik ki, mindegyik kar végén két-két légcsavarral. Kiemelkedés után a karok kinyílnak, és olyan helyzetet vesznek fel, mint a játékként is használt drónokon látható. Azt, hogy valóban képes repülni, egyelőre nem bizonyította, de arra mindenképpen alkalmas, hogy példázza a kínai gyártó új lehetőségek felfedezése iránti elkötelezettségét.

Irány a légtér! Az Xpeng Aero HT tanulmány tetejéből a drónokéhoz hasonló légcsavaros karok emelkednek ki, és a levegőbe emelik az egész autót. Legalábbis ez a terv

Amint az egyébként folyamatosan ott lebegett az egész kiállításon. Mintha minden arról szólt volna, hogyan lehet messzebbre, gyorsabban, magasabbra jutni, ráadásul főként környezetbarát, azaz elsősorban elektromos hajtással. Mindezt ráadásul olyan lendülettel teszik, hogy nem tudtam szabadulni a gondolattól, hogy autótechnikában perceken belül a kínaiak diktálják majd a tempót maguk mögé utasítva nemcsak a hagyományos európai, amerikai és japán gyártókat, hanem az olyan innovatívnak számító újakat is, mint a Tesla. Hacsak más most át nem vették a stafétát…

Szöveg Gajdán Miklós

Kapcsolódó cikkek