Veterán 2024. október 01.

A generátorok doktora

A veteránautósok biztosan belefutottak már abba a problémába, hová vigyék a felújításra szoruló generátort, indítómotort. De nem kell ennyire messzire menni, akár még a veterán korba nem érő autó tulajdonosában is felmerülhet, mivel járok jobban, egy utángyártottal vagy egy felújítottal? A Fer-Villnél mindenre választ kaptunk.

Írta: Mihályi Csaba, Fotók: Fer-Vill, Barcza Zsolt

Amikor a címet megkaptam, hogy egy igazi generátor-szakemberhez jutok, kicsit úgy képzeltem a dolgot, mint a cipészmestert, aki a négy négyzetméteres műhelyében ül és évtizedes tapasztalata alapján jobb lábbeliket készít, mint a gyár. Ehhez képest egy több mint nyolcvan fős műhelybe kerültem, ahol havonta 1300–1600 generátor, dinamó vagy éppen indítómotor fordul meg. Azonban az eredeti elképzelésem sem állt távol a valóságtól.

A cég alapítója, Szőr Ferenc már gyerekkorában is igazi autóőrült volt, az iskolában véletlenül került a villamossági osztályba. Még nem is ez pecsételte meg a sorsát, hanem az, amikor a nyolcvanas években, szakmai gyakorlatra a Volánbusz műhelyébe került. Itt vázszerkezetig visszabontották a buszokat és teljesen felújították őket. Ez az értéktartó, értéknövelő szemlélet maradt meg benne, így kezdett el 1986-ban foglalkozni generátorok és indítómotorok felújításával. A rendszerváltás előtt nagy kereslet volt ilyesmire, később nyugati megrendelésre dolgoztak, mostanában pedig egyre inkább terjed az a szemlélet, hogy érdemes az eredetit felújíttatni, mert még mindig jobb lehet, mint az utángyártott.

Számos ma futó autó alkatrészeit újítják fel, de engem elsősorban a veteránok érdekeltek, így jutottam el Killy Zoltán mesterhez. Ha egy veterán autó alkatrésze érkezik a céghez, akkor végig ő foglalkozik vele. Nem véletlenül.

Havonta 1300-1600 generátor újul meg a cégnél

Ahogy körbenéztem, az első csodálkozó kérdésem az volt, hogy van-e olyan dolog, amit nem tudnak megoldani? Rövid gondolkodás után jött a válasz: „Nem nagyon volt ilyen.” Azt gyorsan tisztáztuk, hogy nem csak generátorokat, dinamókat és indítómotorokat tudnak javítani, hanem minden elektromos motort. Egyedül egy-két fűtőventillátorral fordul elő, hogy nem lehet szétszedni őket, de inkább azokat is vigyem be, mert hátha csak koszosak és ki kell takarítani őket. Egy próbát mindenképpen megér.

Gyorsan megvitattuk azt is, hogy ha valamilyen hibát produkál a generátor, akkor első lépcsőben vigyem be hozzájuk az autót, megmérik, de könnyen előfordulhat, hogy a generátorfelújítás előtt egy villamossági szerelőhöz küldenek, mert a hibát akár egy elöregedett vezeték vagy csatlakozó is okozhatja. Ha viszont már biztos, hogy a generátort kell felújítani, akkor szereljem ki, de ne tisztogassam, csak vigyem be. „Az a legjobb, ha az utolsó használt állapotában kapjuk meg” – magyarázza Killy.

Azt már a fűtőventillátornál tisztáztuk, hogy a takarítás jót tehet, de nem kell feltétlenül mindennek patika tisztának lenni. „A régi dinamóknál előfordulhat, hogy papírral szigetelték, ezek általában elkopnak, de az állórészeknél is előfordul, hogy szétszedem, sok alkatrésze olyan állapotban van, hogy még a következő százezer kilométert kibírja, de már egy mosásnál szétmállhatnak. Ilyenkor inkább óvatosan, illóanyagokkal tisztítjuk, és azt szoktam mondani, az sem baj, ha egy kis kosz rajtamarad, ha ettől még jól működik.”

Amiket viszont mindig cserélnek, azok a csapágyak és a szénkefék. „Ezeken nem érdemes spórolni, jó minőségű anyagokkal dolgozunk, de még így sem olyan drágák és nagymértékben megnövelik az élettartamot.”

Szintén nagy kérdés a generátorok külseje. Van aki azt szeretné, hogy úgy nézzen ki, mintha új lenne. A veterántulajdonosok azonban nem mindig erre vágynak. „Van, aki azt szeretné, hogy kívülről úgy nézzen ki az alkatrész, mintha ötven éve bent lenne az autóban. Ő úgy kapja vissza. De ha valaki új külsőre vágyik, azt is megoldjuk.”

A tisztítás és a felújítás után olyanok a generátorok, mintha újak lennének

Itt szúrtam be egy keresztkérdést, hogy tudják-e, melyik évjáratnak milyen volt a színe, mert az eredetiséghez ez is hozzátartozik. „Ennek általában a tulajdonos néz utána, nincs ilyen adatbázisunk, de mint mindent, ezt is ki lehet deríteni.”

A generátorok esetében mindig fogós kérdés a feszültségszabályozó. „Így van, ezeket általában nem lehet javítani, de egy tisztítással érdemes megpróbálkozni, ha nem oldódik meg a probléma, akkor cserélni kell őket.”

Előfordulhat azonban, hogy nem elegendő az eredeti állapot visszaállítása, hanem nagyobb teljesítményre van szükség, akár egy hifi, akár egy lámpasor miatt. „Több ilyen esetünk is volt már, főleg versenyautóknál. Ilyenkor meg kell nézni, hogy az eredeti generátor áttekercselhető-e. Ha nem – mutat egyet, amin tényleg nem fér el több drót –, akkor keresünk egy hasonló alkatrészt a bontottak között, amit sűrűbben lehet tekercselni.” Ilyenkor azonban nem árt vigyázni, ugyanis a nagyobb teljesítmény nagyobb hőtermeléssel is jár, a gyári ventillátorok pedig ezt nem tudják megoldani. „Olyannyira nem, hogy a próbapadon nem lehet hozzáérni a generátorhoz, annyira felmelegszik.” Ilyenkor külön hűtésről kell gondoskodni, vagy ha van hely a motortérben, akkor érdemes egy nagyobb házban gondolkodni.”

Természetesen kíváncsi voltam arra is, hogy mi volt a legextrémebb eset. „Újítottunk már fel Ford T-Model dinamóját, de talán egy Rolls-Royce indítómotor volt a legkomplikáltabb. Azt úgy tervezték meg, hogy semmi máshoz ne hasonlítson. Például a bendix helyett a centrifugális erő húzta be egy nagy menetemelkedésű tengelyen.”

Közben végigjárjuk a műhelyt, megnézem a komputeres próbapadot, és mellette a jó öreg mechanikus Boscht is. A veterán alkatrészeket itt próbálják le. Az ajtóban még megkérdezem, hogy akadt-e olyan generátor, ami kifogott Killy Zoltánon. „Nemrég volt egy, amit összeraktam és nem működött. Megkértem az egyik kollégámat, nézze már meg, mi a baj. Ránéz, azt mondja, 25 évvel ezelőtt te tanítottad nekem, hogy ez más kapcsolású. Ja, azért tanítottam, hogy 25 év múlva figyelmeztetni tudj, ha én elfelejtem” – nevet.

Végül még kaptam egy pár jó tanácsot. Ha pozitív testelésű az autóm, akkor ezt a generátor felújítása előtt mindenképpen jelezzem. Ha 2005-2006 után gyártott generátorom van, használjam, amíg meg nem áll, de ha előtte készült, 200–300 ezer kilométerenként nézessem meg.

Kapcsolódó cikkek