Az előző, de még jelenleg is árusított Peugeot 3008-as elnyerte a 2017-es Év Autója címet. Most, az őt hamarosan leváltó új generáció is bekerült a 2024-es Év Autója döntőjébe. Esélyeit növeli, hogy a típus valóban teljesen friss fejlesztés. Annyira új, hogy a sorozatból elsőként az immár tisztán elektromos hajtású modellt, az e-3008-ast foghattuk vallatóra.
Keresve is nehéz jobb példát találni arra, milyen átalakuláson ment át az elmúlt években az autóipar, mint amit a Peugeot 3008 pályafutása nyújt. Első generációja még egyterűként látott napvilágot, a második, amely amúgy elnyerte a 2017-es Év Autója címet, már SUV-vá változott, míg a mostani, a kor elvárásait és divatját követve immár leginkább SUV kupé. És ha a formai átalakulás nem lenne elég, a harmadik 3008-as a korszellemnek megfelelően teljesen elektromos hajtással mutatkozik be, igaz, később érkezik majd belőle hibrid és plug-in hibrid kivitel is.
Ez a hatalmas átváltozás természetesen úgy vált lehetségessé, hogy az új 3008-as az alapjaitól kezdve csaknem az utolsó csavarig új. Teljesen új fejlesztésű, tisztán elektromos hajtásra is alkalmas platformra épül, az STLA Medium névre hallgató egységre, amely a jövőben a konszern minden 4,3-4,9 m hosszúságú típusának az alapját szolgáltatja majd.
Az új 3008-as 4 méter 54 centi hosszú, amivel tíz centivel hosszabb az előző generációnál és a tengelytávja is nőtt 6 centit. Ebből az következne, hogy az utastér tágasabb, ám a divatos forma közbeszól. Míg elöl, különösen a feláras AGR ülésekben nyugodtan lehet terpeszkedni, addig a hátsó üléssorban az atletikusabb termetűek a lábaknak jutó helyet, valamint a tető lejtése miatt a belmagasságot is szűkösnek találhatják. A csomagtartó ellenben megint családbarát az 520 literes alaptérfogatával, két szinten rögzíthető padlójával és a hátsó ülés támlájának három részre osztása miatti sokoldalú bővíthetőségével.
Az új külsővel párhuzamosan a belső tér is teljesen megújult, bár stílusában emlékeztet az előző generációra. A minőség azonban még jobb, a formavilág még elegánsabb. Az utastér meghatározó eleme a műszerfalon az egymással egybeépített műszeregység és érintőképernyő. Az új egyetlen egységnek látszó kijelzőcsoport nemcsak a műszerfaltól elemelt, lebegő beépítésével hívja fel magára a figyelmet, hanem azzal is, hogy a többi Peugeot típustól eltérően úgy építették be, hogy a kormányt nem kell annyira természetellenesen leengedni ahhoz, hogy a műszeregység alját is lássuk a kormány felett. Átláthatóbb menüje miatt kezelni is könnyebb, amit még tovább egyszerűsít a személyre szabható, érintőképernyő alapú közvetlen gombsor.
Az újrarendezés része, hogy a fokozatválasztó kapcsolót áthelyezték a műszerfalra, a kormány mögött pedig a visszatáplálás és ezáltal a motorfékhatás mértékét szabályozó füleket találunk. A visszatáplálási fokozatok között azonban nincs nagy különbség, és egypedálos vezetésre sincs lehetőség. Ám, ami már a lassítások előtt feltűnhet, hogy a gyorsulás nem annyira vehemens, mint az elektromos autókban megszokott, és amit a 8,8 másodperces 0-100 km/h közötti sprintidő is igazol. Holott a 210 LE, pláne, ha azt egy villanymotor adja le, nem kevés. Csakhogy az e-3008 tömege ezzel a motorral és a hozzá tartozó 73 kWh-s akkumulátorral több mint 2,1 tonna. A mérnökök ahol tehették, természetesen könnyítettek. Például a gépháztető alumíniumból, a csomagtér ajtaja szálerősítéses műanyagból készül.
Kanyarodáskor is érezhető a nagyobb tömeg. No nem abban, hogy a közvetlen, bár a visszajelzésekkel nem túl bőkezűen szolgáló kormányával irányítva ne fordulna be az e-3008 biztonságosan és kiszámíthatóan, sőt, gyorsan is, hanem inkább abban, ami ezt kíséri. Nagyobb oldaldőlés, és főként jobbosból balos fordulóra váltva tűnik fel, milyen nehézkesen terhelődik át a súly az egyikről a másik oldalra. A dőlési hajlam azonban részben a futómű alapvetően kényelmes hangolásának is tulajdonítható, ami viszont kellemessé teszi a hosszú távú utazást akár kevésbé jó minőségű burkolatú utakon is.
Márpedig az e-3008 elég messzire jut egy feltöltéssel. És nemcsak akkumulátorának mérete, hanem részben kis légellenállásának köszönhető kis fogyasztása miatt is. A 73 kWh-s akkumulátorral a WLTP hatótáv 525 km, de év végén érkezik a lefelé 50 mm-rel megvastagított, és ezzel 98 kWh-ra emelt kapacitású akkumulátoros kivitel, amely annak ellenére, hogy motorja 20 lóerővel erősebb (230 lóerős), akár 700 km-t is maga mögött tudhat egy töltéssel. Amúgy már a kisebbikkel sem biztos, hogy rosszul járunk, mert az egyenáramú töltés csúcsteljesítménye 160 kW, a töltési átlagteljesítmény 87 kW, ami azt jelenti, hogy fél óra elég a 20 százalékos töltöttség 80 százalékra emeléséhez.
Az e-3008-asok választéka az év folyamán egy összkerékhajtású modellel is bővül, amelynek két motorja együtt 320 lóerőt teljesít, gyorsulási ideje 6,4 s, végsebessége 180 km/h. Akkumulátorának szintén 73 kWh-s kapacitása 525 km-re elegendő. Érdekessége, hogy a hátsó hajtás egyezik a korábbi hibrid modellek hajtásával és 130 km/h felett egy kuplung oldásával lekapcsolódik a kerekekről.
Az e-3008-as vonzó külső megjelenése mellett elsősorban csendes és kiváló minőségben kivitelezett utasterével, és átlagon felüli kényelmével pályázhat a 2024-es Év Autója címre, de természetesen az sem mellékes, hogy mérsékelt fogyasztása miatt messzire jut egy töltéssel, ami ha elfogy, gyorsan pótolható. Egyedül az kérdéses még, hogy mindezt mennyiért nyújtja, de magyarországi árlista pillanatnyilag még nem áll rendelkezésre. A minden földi jóval felszerelt GT szintű kivitel ára például Németországban 53 450 Euró, ami alapján nálunk kevéssel 20 millió forint alatti induló ár prognosztizálható.
Szöveg: Gajdán Miklós